VÄYLÄ/2930/VV-02.01.07/2025 / Mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie (MAL), rakennuttamispalvelut

Määräaika: 4.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
VÄYLÄ/2930/VV-02.01.07/2025 / Mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie (MAL), rakennuttamispalvelut
Hankintailmoitus­tyyppi
Kilpailu [TED eF[16]]
Julkaistu
29.4.2025 13:04 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
21.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
4.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Väylävirasto
Kuvaus
Väylävirasto pyytää tarjoustanne Mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie (MAL), -hankkeen rakennuttamispalveluista sisältäen hankkeen hankinta-, rakentamis- sekä takuuvaiheet. Hankkeen toteuttamisesta vastaa Väylävirasto.
Hanke toteuttaa tiesuunnitelmaa, jonka nimi on Mt 180 parantaminen rakentamalla uusi yhteys välille Kurkela etl- Kuusisto, Kaarina.
Maantie 180 on ainoa maantieyhteys mantereelta Paraisille ja Turunmaan saaristoon ja kesäaikana liikennemäärät kasvavat noin 15 % lisäten liittymien ruuhkautumista. Ongelmat ilmenevät mm. ruuhkautumisena, liittymien huonona toimivuutena ja liikenne-turvallisuuden heikkenemisenä. Mt 180 kuuluu runkoreittinä suurten erikoiskuljetusten tavoiteverkkoon (SEKV). Mt 180 (Saaristotie) on osa Saariston rengasreitin virallista matkailutietä, joka on myös määritelty valtakunnallisesti merkittäväksi ja seudulliseksi pyöräilyreitiksi.
Hankkeessa rakennettavalla uudella yhteydellä lyhennetään merkittävästi Paraisilta Turkuun suuntautuvia työssäkäyntimatkoja ja matka-aikaa. Lisäksi uuden tieyhteyden rakentamisella pystytään erottamaan Turunmaan saaristoon suuntautuva pitkämatkainen liikenne Kaarinan kaupungin alueella tapahtuvasta työ- ja asiointiliikenteestä. Liikenteellinen vaikutusalue kattaa Turunmaan saariston lisäksi Turun kaupunkialueen itäisen tieverkon.
Hanke sisältää muun muassa seuraavat toimenpiteet:
Saaristotien rakennetaan uuteen maastokäytävään kaksikaistaisena noin 3,5 km matkalla välille Kartanontie–Kirjalansalmen silta. Nykyinen Kurkelantie (mt 2221) parannetaan leventämällä se nelikaistaiseksi noin 1,3 km matkalla välillä mt 110 Kartanontie. Samalla muutetaan Kurkelan-tien nykyiset tasoliittymät kiertoliittymiksi.
Hankkeessa toteutetaan yhdeksän (9) siltaa, joista seitsemän on kokonaan uusia rakennettavia siltoja ja kaksi olemassa olevan sillan parantamista (Kuusistonsalmen ylittävä Auvaisbergin silta S5, kuusi alikulkukäytävää (S1-S4, S7 ja S9) ja kaksi risteyssiltaa (S6 ja S8). Näiden lisäksi rakennetaan suuri määrä erilaisia meluntorjunnan ratkaisuja.
Hankkeen alue rajautuu pohjoisessa Kurkelan eritasoliittymään ja etelässä Kirjalansalmen siltaan. Hankkeessa yhdystien 2221 toiminnallinen luokitus muutetaan seututieksi 180. Nykyinen seututie 180 muuttuu kaduksi tai yksityistieksi.
Hanke toteutetaan yhdellä pääurakalla, joka on urakkamuodoltaan kehitysvaiheen sisältävä kokonaishintaperusteinen suunnittele ja toteuta -urakka (STk-urakka).
Toimeksiannon sisältö on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.