VAKEDNO-2024-4502 / TIETOPYYNTÖ: Vammaispalvelujen työ- ja päivätoimintakuljetusten hankinta
Tiivistelmä
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
VAKEDNO-2024-4502 / TIETOPYYNTÖ: Vammaispalvelujen työ- ja päivätoimintakuljetusten hankinta
Hankintailmoitustyyppi
Suunnittelu [TED eF[4]]
Julkaistu
3.2.2025
11:37
(UTC+02:00)
Organisaatio
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Kuvaus
Tämä asiakirja ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan tarkentava markkinakartoitus eli tietopyyntö.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (jatkossa myös Vake) kilpailuttaa vammaispalvelujen työ- ja päivätoimintakuljetukset.
Tällä tietopyynnöllä on tarkoitus selvittää hankintaan liittyviä kysymyksiä ja käynnistää vuorovaikutusprosessi Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja potentiaalisten palveluntuottajien välillä. Tietopyynnön tavoitteena on saada kattavasti hankittavan palvelun saatavuutta ja ominaisuuksia koskevaa tietoa, jotta mahdollinen tarjouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tämä palvelu sisältää vammaispalvelujen asiakkaiden kuljetukset työ- ja päivätoimintaan omasta kodista tai muusta ilmoitetusta osoitteesta ja kuljetuksen takaisin sovittuun paikkaan. Päivittäiset kuljetusajat vaihtelevat yksilöllisesti. Osa asiakkaista on toiminnassa mukana koko päivän, osa vain aamu- tai iltapäivän. Kaikki asiakkaat eivät tarvitse kuljetuspalvelua joka päivä.
Pääasiassa asiakkaiden kuljetukset hoidetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sisällä yhteiskuljetuksina.
Asiakkaiden yhdensuuntainen kuljetusaika tulee olla mahdollisimman lyhyt, se saa olla kestoltaan maksimissaan yksi (1) tunti. Kuljetukset ajetaan arkipäivisin toimintakeskusten aukiolopäivinä n. 240 päivänä vuodessa. Poikkeuksena on joulu- ja kesäajan päivystys, joka on vain yhdellä hyvinvointialueen toimintakeskuksista. Päivystävää toimintakeskusta lukuun ottamatta muut toimintakeskukset ovat kesäaikana kiinni 4–5 viikkoa kesä-heinäkuussa sekä joulun aikaan noin yhden viikon sekä mahdollisesti muina aikoina lyhyempiä aikoja.
Asiakkaiden jakautuminen yksiköittäin jakaantumisen oman toiminnan osalta:
• Keravan työ- ja toimintakeskus 5–10 kuljetettavaa asiakasta/päivä.
• Malminiityn työ- ja toimintakeskus 30–45 kuljetettavaa asiakasta/päivä.
• Juho Kustin päivätoimintakeskus: 28–31 kuljetettavaa asiakasta/pvä
• Masurkan päivätoimintakeskus: 14–17 kuljetettavaa asiakasta/pvä
• Tavitien työ- ja toimintakeskus: 29–35 kuljetettavaa asiakasta/päivä
• Ruukkukujan päivätoimintakeskus: 7–12 asiakasta/päivä
• Solkikujan työ- ja toimintakeskus: 30–35 asiakasta/päivässä.
• Kädentaitopaja Käenkukka: 1–3 asiakasta/päivässä.
• Kädentaitopaja Kapussi 7–11 asiakasta/päivässä.
Suurin osa oman toiminnan asiakkaista kulkee lähikunnista ja ei-esteettömillä kyydeillä.
Asiakkaiden jakautuminen yksiköittäin jakaantumisen ostopalvelutoiminnan osalta:
• Esteetöntä kuljetusta vaativia asiakkaita toimintayksiköissä Vaken alueella on 1 kpl
• Ei-esteetöntä kuljetusta vaativia asiakkaita toimintayksiköissä Vaken alueella on 7 kpl
• Esteetöntä kuljetusta vaativia asiakkaita toimintayksiköissä Vaken lähikunnissa on 5 kpl
• Ei-esteetöntä kuljetusta vaativia asiakkaita toimintayksiköissä Vaken lähikunnissa on 80 kpl
• Ei esteetöntä kuljetusta vaativat asiakkaat toimintayksiköissä muulla kuin Vaken tai Va-ken lähikunnissa on 10 kpl
• Lisäksi on ostopalveluyksiköiden asiakkaita, jotka käyttävät kuljetusta noin 90 kpl.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lähikunniksi määritellään Helsinki, Espoo, Kauniainen, Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Pornainen ja Sipoo.
Asiakkaat ovat vammaisia nuoria ja aikuisia, vaikeammin ja lievästi vammaisia sekä autistisia Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaispalveluiden asiakkaita tai hyvinvointialueen ostopalvelukohteiden asiakkaita.
Asiakkaat ovat monisairaita ja runsaasti apua tarvitsevia. Heillä toimintakyvyn puutteet ilmenevät esimerkiksi hahmotushäiriöinä, liikkumisen, siirtymisen ja tasapainon vajeina, puheentuoton ja ymmärtämisen vaikeuksina. Asiakkailla voi olla haasteita mm. itsensä ilmaisussa ja / tai sosiaalisessa kanssakäymisessä, joka voi ilmetä mm. äänekkyytenä tai levottomuutena tai tilan tarpeena. Asiakkaiden erityistarpeet tulee aina ensisijaisesti ottaa huomioon kuljetuksissa. Osa asiakkaista voi esimerkiksi tarvita vastaanottajan kuljetuksen päättyessä tai saattajan ennen kuljetuksen alkua. Tällöin kuljettajan tulee kiinnittää erityistä huomiota asiakkaan turvallisuuteen määränpäässä ja siihen, että kuljettaja toimii saatujen ohjeiden mukaisesti.
Monet asiakkaat tarvitsevat avustamista ja ohjausta siirtymisissä, näistä vastaa kuljettaja. Kuljettaja vastaa myös asiakkaiden turva- ja mahdollisten lisävöiden sekä pyörätuolin turvallisesta kiinnityksestä. Kuljetuksia suunniteltaessa on otettava huomioon, että kuljettajalle on varattava riittävästi aikaa em. palvelun suorittamiseen.
Tietopyynnön sisällöstä kiinnostuneita palveluntuottajia lähettämään kommentit sähköpostitse Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kirjaamoon [email protected] 18.2.2025 klo 12.00 mennessä.
Sähköpostin viestikentässä on oltava merkintä "TIETOPYYNTÖ VAKEDno-2024-4502 / Vammaispalvelujen työ- ja päivätoimintakuljetusten hankinta” ja yrityksen nimi
Määräajan jälkeen Vantaan ja Keravan hyvinvointialue varaa mahdollisuuden käydä tarvittaessa vuoropuhelua muutamien markkinakartoitukseen/tietopyyntöön vastanneen yrityksen kanssa. Hyvinvointialue ei maksa korvauksia markkinakartoituksiin osallistuneille palveluntuottajille. Markkinavuoropuhelut kiinnostuneiden yritysten kanssa on tarkoitus pitää Teams-kokouksina maaliskuun alussa 2025. Pyydämme palveluntuottajia huomioimaan, että tietopyyntö ei velvoita Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta toteuttamaan hankintaa markkinakartoituksen perusteella.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue valmistelee mahdollisen tarjouspyynnön aina omien tarpeidensa mukaisesti.