558594 / Snäcksundin sillan uusiminen / kokonaishintaurakka

Määräaika: 6.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
558594 / Snäcksundin sillan uusiminen / kokonaishintaurakka
Hankintailmoitus­tyyppi
Kansallinen hankintailmoitus
Julkaistu
17.4.2025 13:52 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
28.4.2025 9:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
6.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Raaseporin kaupunki
Kuvaus
Snäcksundin silta sijaitsee Raaseporin kaupungissa, Tammisaaren kaupunginosassa. Nykyinen pieni kevyen liikenteen silta ylittää Snäcksundin ja Ramsholmenin välistä kulkevan merikanavan. Nykyisen sillan purku perustuksineen ja jätteiden käsittely kuuluu urakkaan.
Nykyinen silta on kolmiaukkoinen puukantinen silta, jonka alusrakenteet ovat betonia. Sillasta ei ole ole-massa rakennussuunnitelmia, mutta betoniset osat on mahdollisesti perustettu puupaalujen varaan. Sil-lan painorajoitukseksi on määritelty 3,5 tonnia. Nykyinen silta on huonokuntoinen.
Suunnitelman korkeusjärjestelmä N2000. Sillan seuraamusluokka on CC2, toteutusluokka 3.Silta sijaitsee Ramsholmenin lehdon luonnonsuojelualueella (YSA012959) sekä Tammisaaren ja Hangon saariston ja Pohjanpitäjänlahden merensuojelualueen Natura 2000-alueella. Uudenmaan ELY-keskuksen antaman toimenpidelupapäätöksen (UUDELY/21551/2024) mukaan vanhan sillan korvaaminen uudella katsotaan virkistyskäytössä olevien rakenteiden ylläpidoksi.
Uusi silta
Uusi silta on tyypiltään puinen, pystykaareva yksiaukkoinen liimapuupalkkisilta. Sillan jännemitta on 18,0 metriä ja hyödyllinen leveys on 4,0 metriä. Pääkannattimien rakennekorkeus on 495 … 810 mm (päädyissä … aukossa). Kansirakenteena on 115 mm liimapuuelementtikansi sekä 32 mm kulutuslaudoitus.
Sillan keskikohdalla mitta yliveden pinnasta palkkien alapintaan on vedenkorkeudesta riippuen noin 0,12…0,45 m ja normaaliveden pinnasta noin 1,55 m. Sillan kohdalla tien tasaus nousee nykyisestä noin 200 mm. Sillan kohdalla ylittävän tien pystygeometriassa on suora pituuskaltevuus 8 % molemmissa päissä, ja sillan keskiosuus on kaareva noin 4 m pituudelta, säde R=24920 mm. Vaakageometriassa ylittävä tie on suora.
Uusi siltarakenne tukeutuu rakennettavien teräsbetonisten maatukien varaan. Uudella rakenteella korvataan nykyiset rakenteet perustuksia myöten. Myös molemmat nykyiset välituet poistetaan.
Silta on kevyenliikenteen silta, ja kaiteet ovat tiheät teräslattarakenteet, joissa aukkomitta on max. 125 mm. Keskikohdalle kiinnitetään molemmin puolin puiset istuimet, jotka kiinnittyvät teräsrakenteisiin. Silta varustetaan 5 m pitkillä siirtymälaatoilla.
Uuden sillan painorajoitukseksi määritellään aiemman 3,5 tonnin sijaan 30 tonnia.
Pääkannattimet tukeutuvat maatukiin yksikumilevylaakerein.