555119 / Mainostoimistopalvelut

Määräaika: 19.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
555119 / Mainostoimistopalvelut
Hankintailmoitus­tyyppi
Kilpailu [TED eF[16]]
Julkaistu
17.4.2025 17:02 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
8.5.2025 15:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
19.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Museovirasto
Kuvaus
Hankinnan tavoitteena on löytää Museovirastolle mainostoimistokumppani, joka ymmärtää kulttuuriperinnön merkityksen ja kykenee tuomaan sen esille luovasti ja puhuttelevasti eri sisällöissä. Työskentelemme kolmen brändin parissa: Museovirasto, Suomen kansallismuseo ja Suomenlinna. Tarjoajalta odotetaan kykyä luoda erottuvia mainoskonsepteja ja herättää ne eloon mitattaviksi tuloksiksi eri kanavissa. Vahva brändiymmärrys sekä rautaiset projektinhallintataidot ovat yhteistyön edellytys.
Hankintayksikössä on käynnissä useita innostavia markkinointiprojekteja vuosina 2025 ja 2026. Näistä ehdoton kohokohta on Kansallismuseon avautumisen suunnittelu, kun uudistunut ja laajentunut museo päästään pitkän odotuksen jälkeen avaamaan yleisölle peruskorjaus- ja lisärakentamisjakson jälkeen keväällä 2027. Lanseeraukseen haetaan kumppania, joka osaa markkinointiviestinnän keinoin luoda loisteliaasti uudistuvalle Kansallismuseolle arvoisensa avautumisen, joka nostattaa avautumiskuumetta, luo puheenaiheita ja houkuttelee myös täysin uusia yleisöjä astumaan museon ovista.
Tavoitteena on keskittää markkinointiviestinnän luova konseptisuunnittelu sekä vaativien toimeksiantojen toteuttaminen yhdelle palveluntarjoajalle, joka pystyy tarjoamaan tukea myös erilaisten kertaluonteisten sisällöntuotantotehtävien, kuten copywritingin, graafisen suunnittelun, valokuvauksen ja videoiden tuottamisen osalta.
Markkinointiviestintätyö on kampanjaluonteista ja vaihtelevaa, ja työkokonaisuudet määritellään tapauskohtaisesti. Kampanjoita voi olla useita samanaikaisesti.
Suomen kansallismuseon kampanjoitavia aiheita ovat muun muassa uutuusnäyttelyt, isot tapahtumat, kymmenen museon kesäkampanjat ja Digitaalinen kokoelma. Museoviraston kampanjat keskittyvät esimerkiksi Finna-kuvapalveluun ja muihin verkkopalveluihin. Suomenlinnan kampanja-aiheita ovat kumppaneiden yhteiset tapahtumat sekä sesonkikohtaiset sisällöt, kuten talvi- ja syyslomakaudet.
Hankintayksikkö voi tarvita kansainvälisiä mainostoimistopalveluita, ja kilpailutuksessa kysytään Tarjoajan kykyä järjestää palvelu itse tai alihankkijan kautta.
Hankittaviin palveluihin kuuluvat:
• Kampanjasuunnittelu ja mainonnan konseptointi, mukaan lukien mediasuunnittelu, median osto ja operointi eri kanavissa
• Some-kampanjoiden suunnittelu ja toteutus
• Copywriting ja sisällöntuotanto
• Markkinointikuvien valokuvaus
• Graafinen suunnittelu
• Mainosvideoiden ja radiomainonnan tuotanto
• Tuotettavien materiaalien on oltava saavutettavuusdirektiivin mukaisia
Toimeksiannoista syntyy muun muassa markkinointikampanjan suunnitelma, kampanjan ilme ja pääviestiviestit, esitemateriaali, printtimainos, vaikuttajamarkkinointikampanja, digimainos (esim. animaatio tai video) sekä some-kampanjan suunnitelma.
Hankittaviin palveluihin kuuluvat digitaalinen ja offline-mediasuunnittelu, median osto (esim. ohjelmallinen ostaminen ja retargetointi), operointi, raportointi ja mainosratkaisujen toteutus eri kanavissa, kuten display-mainonnassa, sosiaalisessa mediassa, ulkomainonnassa, printissä ja radiossa.
Hankintayksikössä on useita markkinointiprojekteja vuosina 2025–2026, jotka voivat työllistää Tarjoajaa. Alla merkittävimmät markkinoinnin kokonaisuudet
1. Museovirasto ja Suomenlinnan hoitokunta yhdistyvät 1.1.2026 alkaen kulttuuriperintötehtäviä hoitavaksi virastoksi, joka jatkaa Museovirasto-nimellä. Vuoden 2025 aikana Tarjoajalle voi tulla tehtäviä uuden viraston brändiin ja ilmeeseen liittyen.
2. Suomen kansallismuseon kymmenestä museokohteesta Kansallismuseo Helsingissä on suljettuna uudisrakentamisen ja peruskorjauksen vuoksi. Museo uudistuu ja laajenee: arkkitehtonisesti korkeatasoiseen uudisosaan sijoittuu mm. suuria näyttelyitä ja ravintola. Keväällä 2027 yleisölle avautuvan Kansallismuseon markkinointiviestintää edistetään vuosina 2025–2026. Tarjoaja saattaa osallistua museon lanseeraukseen ja päästä näin luomaan odotettua avaamista. Markkinointia suunnitellaan paitsi itse museokohteelle myös suurelle avausnäyttelylle, joka siivittää avautumista.
3. Vuonna 2025 alkaa Suomen kansallismuseon verkkosivuston uudistus yhteistyössä teknisen kumppanin kanssa. Tähän työhön voi liittyä visuaalisuuteen ja sisältöihin liittyvää suunnittelua, jota voidaan tilata myös haettavalta Tarjoajalta. Työ voi sisältää yhteistyötä verkkosivustokumppanin kanssa, kuten kampanjasivun suunnittelua.
4. Suomen kansallismuseossa on tehty brändin määrittely- ja uudistamistyötä vuonna 2024, ja alkuvuodesta 2025 valmistuu uusi visuaalinen ilme. Tarjoajalle voi tulla toimeksiantoja ilmeen jalkauttamiseen.
Tarjoaja voi tuottaa mediatoimistopalvelut itse tai hankkia ne omalta kumppaniltaan. Tuotannoissa voi käyttää alihankintaa. Käytettäessä ulkopuolisia alihankkijoita, Tarjoaja koordinoi, vastaa kokonaisuudesta ja laskuttaa kaikkien alihankkijoiden osuuden ml. mediasta syntyvät kulut.
Hankintayksikkö voi tilata Tarjoajalta tuntiperusteista sisällöntuotantoa ja graafista suunnittelua ad hoc -tarpeissa ja ruuhkahuippuina. Tarjouspyynnössä pyydämme nimeämään projektipäällikön, copywriterin, AD:n, mediasuunnittelijan ja asiakkuudesta vastaavan henkilön. Lisäksi pyydämme tuntihinnat projektipäälliköltä, copywriterilta, AD:ltä, tuotanto-AD:ltä (tai graafiselta suunnittelijalta) sekä tuotantograafikolta. Tuotanto-AD:ta ja tuotantograafikkoa ei tarvitse erikseen nimetä, mutta heidän tuntihintansa tulee ilmoittaa. Jos sama henkilö toimii sekä AD:n että tuotanto-AD:n rooleissa, pyydämme erittelemään tuntihinnan molempiin rooleihin.
Tarjoajien tiimit voivat vaihdella, ja niissä voi olla myös muita asiantuntijoita, kuten strategi, digisuunnittelija, tuottaja, animaattori, valokuvaaja tai videokuvaaja, mutta näitä ei tarvitse nimetä tarjouksessa.
Painatuspalveluiden osalta Museovirasto käyttää pääsääntöisesti omia sopimuskumppaneitaan, jotka laskuttavat Museovirastoa suoraan.