560049 / Kutsu markkinavuoropuheluun: Vaaralan varikko, yhteistoiminnallinen talonrakennusurakka

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
560049 / Kutsu markkinavuoropuheluun: Vaaralan varikko, yhteistoiminnallinen talonrakennusurakka
Hankintailmoitus­tyyppi
Suunnittelu [TED eF[5]]
Julkaistu
7.5.2025 11:07 (UTC+03:00)
Organisaatio
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kuvaus
Tämä on ilmoitus markkinavuoropuhelun käynnistämisestä koskien Vaaralan varikkohankkeen yhteistoiminnallisen projektijohtourakan kilpailutuksen valmistelua.
Urakoitsijoita pyydetään huomioimaan, että tämä ilmoitus ei ole hankintailmoitus, vaan eritysalojen hankintalain (laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksesta 1398/2016) 69 §:n mukainen markkinavuoropuhelu osana tulevan hankinnan valmistelua. Markkinavuoropuhelu ei sido Tilaajaa toteuttamaan hanketta tai käynnistämään kilpailutusprosessia.
MARKKINAVUOROPUHELUN TAVOITTEET:
Tämän markkinavuoropuhelun tavoitteena on kartoittaa markkinatilannetta ja käynnistää avoin vuorovaikutusprosessi Tilaajan ja potentiaalisten urakoitsijoiden välillä raitiovaunuvarikkohankkeen valmistelun tueksi. Kartoituksen avulla pyritään tunnistamaan hankkeesta kiinnostuneet toimijat sekä keräämään heidän näkemyksiään hankinnan toteuttamisesta, sopivasta urakkamuodosta ja rakentamisen eri vaihtoehdoista.
Tilaaja haluaa erityisesti saada palautetta ehdottamansa urakkamuodon sopivuudesta sekä siitä, miten se voidaan käytännössä yhteensovittaa muun hankkeen toteutuksen kanssa. Tavoitteena on varmistaa, että valittu toteutusmalli tukee tehokasta yhteistyötä, kokonaisaikataulun hallintaa ja laadukasta lopputulosta.
Lisäksi markkinavuoropuhelulla halutaan saada näkemyksiä hankintamenettelyn keskeisistä elementeistä, kuten referenssivaatimuksista, sopimusrakenteesta, urakka-ajasta ja arviointikriteereistä. Saadun palautteen perusteella Tilaaja viimeistelee hankintastrategiaa ja varmistaa hankkeen tarkoituksenmukaisen toteutuksen.
KUVAUS HANKKEESTA:
Vantaan Vaaralaan raitiovaunuvarikko toimii kaupungin ratikoiden säilytyksen ja kunnossapidon keskuksena. Hanke sijoittuu Kehä III:n länsipuolelle ja Porvoonväylän pohjoispuolelle Länsimäentien varteen pääosin rakentamattomalle ja kaupungin omistamalle alueelle. Alueelle on yleiskaavassa merkitty raitiotien varikko ja asemakaava on hyväksymiskäsittelyssä keväällä 2025. Varikkorakennuksen laajuus on noin 10 000 bm2.
Varikolle tulee tilat raitiovaunujen säilytykseen, huoltoon, korjaukseen, tarkastuksiin ja pesuun. Huoltohalli käsittää mm. raskashuolto-, vuorokausihuolto-, sorvaus- ja pesupaikat. Tässä ensimmäisessä vaiheessa varikko palvelee 18 raitiovaunua. Varikon suunnittelussa varaudutaan tulevaisuuden laajennuksiin. Lisäksi rakennukseen tulee henkilökunnan tiloja, kunnossapidon apu- ja teknisiä tiloja. Rakennusratkaisut ovat muuntojoustavia ja vakiotyyppisiä. Varikko yhdistyy Vantaan raitiotieverkkoon.
Korttelialueen reuna-alueille on osoitettu metsänhoitoalueita, joissa puustoa tulee säilyttää. Eteläinen osa korttelista kuuluu tärkeään vedenhankintaan soveltuvaan pohjavesialueeseen. Liikenneyhteydet alueelle järjestetään Länsimäentieltä korttelin keskiosan ja eteläreunan kautta. Korttelin itäpuolelle on osoitettu suojaviheralue.
Kaavassa on annettu määräyksiä mm. rakentamisen laadusta, energiatehokkuudesta, hiilineutraaliudesta, hule- ja pohjavesien suojelusta, meluntorjunnasta sekä viherrakentamisesta. Rakentamisessa tulee käyttää vähähiilisiä ja kestäviä materiaaleja, suosia uusiutuvaa energiaa ja toteuttaa vähintään 35 % kattopinta-alasta kasvikattoina. Rakenteiden tulee olla pitkäikäisiä, muuntojoustavia sekä helposti huollettavia ja korjattavia.
KUVAUS URAKASTA JA TOTEUTUSMUODOSTA:
Alustavan suunnitelman mukaan urakkamuoto on yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka sisältäen työmaa- ja päätoteuttajatehtävät. Myös muita yhteistoimintaan kannustavia toteutusmuotoja pidetään mahdollisina.
Varikon ratainfra-, -tekniikka-, -sähkö- ja -järjestelmätöiden sekä maanrakennustöiden suunnittelun ja toteutuksen tekee allianssi, joka on hankittu Vantaan ratikan optiona. Talopuolen suunnittelu kilpailutetaan erikseen ja osa suunnittelijoista on jo kiinnitetty. Talonrakennusurakoitsija tulee tekemään läheistä yhteistyötä tilaajan ja edellä mainittujen hankeosapuolien kanssa.
Talonrakennusurakka sisältää muut kuin edellä luetellut ratakokonaisuuteen ja maanrakentamiseen liittyvät työt, kuten perustukset, rungon, julkisivut ja vesikaton, täydentävät rakenteet, sisäpuoliset työt, talotekniikan sekä ulkopuoliset rakenteet ja pihatyöt. Alustavasti talonrakennusurakoitsija toimii työmaan päätoteuttajana vastaten mm. aikataulutuksesta ja yhteensovituksesta. Urakka alkaa noin kolmen kuukauden pituisella kehitysvaiheella, jonka aikana tehdään tuotantoa valmistelevia töitä sekä suunnitelmien kehitystä.
Lisäksi rakennukseen tulee tilaajan erillishankintoina tehtäviä tuotantojärjestelmiä, kuten nostureita, pyöräsorvi ja vaunun pesujärjestelmä, jotka asennetaan kiinteästi talon rakenteisiin.
Hankkeessa hyödynnetään yhteistoiminnallisia työmenetelmiä, joissa suunnittelua ja toteutusta tehdään organisaatiorajat ylittävällä yhteistyöllä. Yhdessä onnistumiseen kannustetaan koko hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen ohjaavilla kannustinjärjestelmillä.
Hankintamenettelynä suunnitellaan käytettävän kilpailullista neuvottelumenettelyä.
HANKKEEN AIKATAULU:
- Ehdotussuunnitteluvaihe 5–8/2025
- Yleissuunnitteluvaihe 9–12/2025
- Toteutussuunnittelu 1/2026 alkaen
- Rakentamisen aloitus (raivaus- ja maanrakennustyöt) 4/2026
- Rakentamisen aloitus talonrakennustyöt kesä 2026
- Raitiovaunuvarikon käyttöönotto Q3 2028.
HANKINNAN ALUSTAVA AIKATAULU:
- Markkinainfo pidetään 21.5.2025 kaikille kiinnostuneille (etäyhteys)
- Markkinavuoropuhelut pidetään 26-28.5.2025
- Osallistumispyynnön julkaisu loka-marraskuussa 2025 / kilpailutuksen käynnistäminen
- Toimijavalinta alkuvuosi 2026.