31H25 / Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään
Määräaika:
16.5.2025
12:00
(UTC+03:00)
Määräaikaan:
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
31H25 / Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään
Hankintailmoitustyyppi
Kilpailu [TED eF[21]]
Julkaistu
11.4.2025
13:58
(UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
30.4.2025
12:00
(UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
16.5.2025
12:00
(UTC+03:00)
Organisaatio
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Kuvaus
Hankinnan kohteena on puitesopimus Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinnasta metro- ja raitiotiejärjestelmään, jossa Tilaajina ovat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (KLOY), Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), Länsimetro Oy (Länsimetro), Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy (Ruha) ja Sammalvuoren Metrovarikko Oy (SMV).
Tilaajat tekevät jokainen itsenäisen hankintapäätöksen, mutta allekirjoittavat yhteisen hankintasopimuksen Palveluntuottajan kanssa. Selvennyksen vuoksi todettaan, että KLOY edustaa kaikkia Tilaajia sopimuksen mukaisten palveluiden suorittamiseen liittyvissä asioissa.
Hankinnan tavoitteena on valita yksi (1) Palveluntuottaja jokaiselle osa-alueelle: Osa-alue 1: Länsimetro, Osa-alue 2: Kantametro + Raitioliikenne ja Osa-alue 3: Piirivartiointi. Palveluntuottajan tulee jättää tarjous kaikkiin osa-alueisiin.
Osa-alueisiin 1 ja 2 valitaan eri toimijat. Tarjoajan tulee ilmoittaa tarjouksessaan, kumman osa-alueen Tarjoaja valitsee, mikäli Tarjoaja voittaa molemmat osa-alueet. Osa-alueeseen 3 voi valikoitua joko osa-alueiden 1 tai 2 Palveluntuottaja tai kolmas Palveluntuottaja. Palveluntuotannon varmistamiseksi Tilaajalla on oikeus poikkeustilanteissa tilata ristiin muiden osa-alueiden Palveluntuottajilta järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluita paikkaamaan kaikissa Tilaajan palveluntuotantoa vaativissa kohteissa. Selkeyden vuoksi todetaan, että edellä mainittu ristiin tilaaminen ei ole Tilaajan tavoitetila, vaan tavoitteena on, että jokaiselle osa-alueelle valittu Palveluntuottaja toimittaa palvelut sovitun mukaisesti. Järjestelyn tarkoituksena on varmistaa järjestyksenvalvonta- ja vartiointipalveluiden jatkuvuus ja häiriöttömyys poikkeustilanteissa.
Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana (ml. mahdolliset optiokaudet) on 75.000.000,00 - 100.520.000,00 euroa, josta hankinnan arvot jakautuvat osapuolten kesken seuraavasti:
- Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tilausten ennakoitu arvo 9.000.000,00 - 11.720.000,00 euroa (alv 0%).
- Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n tilausten ennakoitu arvo 192.000,00 - 250.000,00 euroa (alv 0%)
- Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen tilausten ennakoitu arvo 39.200.000,00 - 51.020.000,00 euroa (alv 0%).
- Länsimetron tilausten ennakoitu arvo 29.000.000,00 - 37.220.000,00 euroa (alv 0%).
- Sammalvuoren Metrovarikon ennakoitu arvo 240.000,00 - 310.000,00 euroa (alv 0%).
Hankintayksikkö varaa oikeuden tarkentaa hankinta-arvon hankintapäätöksessä.
Puitejärjestely ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta eikä se tuota Palveluntuottajalle yksinoikeutta Sopimuksen kohteena olevan Palvelun tuottamiseen Tilaajalle. Tilaaja hankkii Palvelua tarpeen mukaan erillisten tilausten perusteella.
Puitejärjestelyn sopimuskausi on 1.8.2025 - 9.3.2030 klo 03:00. Perussopimuskauden jälkeen sopimusta on mahdollisuus jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella siten, että hankintayksiköt päättävät option käyttöönotosta erillisellä päätöksellä kuusi (6) kuukautta ennen voimassa olevan sopimuskauden päättymistä (ts. perussopimuskausi 4 vuotta + optiokaudet 1+1 vuotta).
Hankintayksiköiden yhteisen tahtotilan mukaisesti puitesopimuksen palveluita tuotetaan kokonaisvaltaisesti kaikille osa-alueille siten, että operatiivinen johto ja tilannekuvan ylläpitäminen mahdollistuvat osa-alueesta riippumatta. Myös laadun taso tulee pysyä tasaisen korkeana osa-alueesta riippumatta.
Palvelun keskeisimmät tavoitteet ovat:
• hallita henkilökuntaan, matkustajiin ja omaisuuteen liittyviä riskejä;
• parantaa asiakkaiden turvallisuuden tunnetta ja viihtyvyyttä; ja
• tuottaa asiakaspalveluun sekä liikenteen jatkuvuuden turvaamiseen ja häiriönhallintaan liittyviä palveluita Tilaajan oman henkilökunnan resurssien tukena (mm. neuvonta, opastus ja muut myöhemmin tässä tarjouspyynnössä kuvatut sekä sovitut tehtävät).