PALKEET_D/436/02.05.02.03/2025 / Ostolaskujen tiliöintiratkaisu tekoälyä hyödyntäen
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
PALKEET_D/436/02.05.02.03/2025 / Ostolaskujen tiliöintiratkaisu tekoälyä hyödyntäen
Hankintailmoitustyyppi
Suunnittelu [E1]
Julkaistu
28.8.2025
6.16
(UTC+03:00)
Organisaatio
Hanselin kilpailutuspalvelut
Kuvaus
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet) suunnittelee ostolaskujen automaattisen tiliöinnin tekoälyratkaisun hankintaa. Hankinnan tavoitteena on vähentää manuaalisen työn määrää sekä parantaa menotositteiden käsittelyn kokonaistehokkuutta, nopeutta ja laatua.
Hankinnan kohteena on valmis ohjelmistoratkaisu, joka kykenee tuottamaan tiliöintiehdotuksia verkkolaskujen XML-sanomille hyödyntäen olemassa olevaa laskudataa, toteutuneita tiliöintejä sekä SAP Finance -taloudenohjausjärjestelmästä saatavia tiliöintiin liittyviä tietoja. Ratkaisun tulee vastaanottaa ostolaskutiedostot (XML-sanoma ja PDF) laskujenvälitysoperaattorilta ja palauttaa ne takaisin tiliöintiehdotuksella täydennettynä.
Ratkaisun tekoälyn tulee oppia jatkuvasti käsittelemästään aineistosta ja mahdollistaa eritasoinen ennustamisen logiikka, esimerkiksi seurantakohteittain, tiliöintikombinaatioittain sekä lasku- tai rivitasolla. Opetusaineiston tulee olla määriteltävissä eri organisaatiotasoille, kuten konserni-, kirjanpitoyksikkö- tai virastotasolle. Ratkaisun tulee soveltua valtionhallinnon erityispiirteisiin, kuten talousarviokirjanpidon vaikutuksiin tiliöintiin sekä lainsäädäntöön ja ohjeisiin perustuviin tiliöintisääntöihin.
ILMOITTAUTUMISOHJE MARKKINAKARTOITUKSEEN (JÄLJEMPÄNÄ MARKKINAVUOROPUHELU):
Hankinnasta kiinnostuneista yrityksiä pyydetään ilmoittautumaan viimeistään 8.9.2025 sähköpostitse osoitteeseen [email protected] seuraavin tiedoin:
- Viestin otsikko:
"Ostolaskujen tiliöintiratkaisu tekoälyä hyödyntäen - markkinavuoropuhelu"
- Viestin sisältö:
1) Yrityksen nimi ja y-tunnus
2) Yhteyshenkilön nimi ja sähköpostiosoite
MARKKINAVUOROPUHELUN TOTEUTUS:
Hankintayksikkö kutsuu mukaan ilmoittautuneet yritykset demotilaisuuksiin, jossa yrityksiä pyydetään esittelemään Al-tiliöintiratkaisunsa hankintayksikölle. Demotilaisuuksien kesto on 1h/yritys ja ne pidetään viikolla 37. Demotilaisuuksia järjestetään rajattu määrä. Linkki varauskalenteriin lähetetään ilmoittautumisen jälkeen ilmoitetulle yhteyshenkilölle.
Demotilaisuuksien jälkeen järjestetään arviolta 1-2 kirjallista kommentointikierrosta.
Markkinavuoropuheluun osallistuneille ei makseta korvausta osallistumisesta.
Hansel Oy toimii markkinavuoropuhelussa ja mahdollisessa kilpailutuksessa konsultoivassa roolissa.