C 18/2025 / Uusi sote-keskushanke, Etelä-Karjalan hyvinvointialue

Määräaika: 16.10.2025 12.00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
C 18/2025 / Uusi sote-keskushanke, Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Hankintailmoitus­tyyppi
Kilpailu [TED eF[16]]
Julkaistu
16.9.2025 7.17 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
30.9.2025 13.00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
16.10.2025 12.00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Kuvaus
Etelä-Karjalan hyvinvointialue pyytää tarjouksia Uusi sote-keskushanke urakasta.
Hanke toteutetaan yhteistoiminnallisena projektinjohtourakkana (YPJU).
Rakentamisvaihe jakautuu 2 osaan, eli 1. vaiheessa rakennetaan erillinen ”Mieri”-rakennus. Kun erillisrakennus on otettu käyttöön, voidaan L-siipi purkaa ja aloittaa sotekeskuksen 2. vaiheen rakentaminen vanhan L-siiven paikalle.
Vapautuvat tilat C- ja G-siivestä tullaan kunnostamaan perusterveydenhuollon vastaanottotoimintaa varten. Olemassa olevien rakennusten tilamuutoksista pyydetään erillinen optiohinta. Hankintayksikkö määrittää option tarkan sisällön lopullisessa tarjouspyynnössä.
Uuden sote-keskuksen hankkeessa on tarkoitus rakentaa kaksi erillistä uudisrakennusta. Logistiikkayhteyden toteuttamisen jälkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan ns. ”Mieri” -rakennus, johon sijoitetaan nykyisen keskussairaalan L-siiven toiminnot, eli mielenterveyden- ja päihdehuollon vastaanotto- ja osastotiloja 1. ja 2. kerrokseen. Lisäksi 3. kerrokseen sijoitetaan nuorisopsykiatrian vastaanotto- ja osastotilat sekä vammaispalvelujen tutkimus- ja kuntoutusyksikkö.
Varasto- ja arkistotilat sijoitetaan kellarikerrokseen, ja tekniset tilat ullakkokerrokseen. ”Mieri”-rakennuksen kerrosluku on kellari + 4 ja se sijoittuu nykyisen E-siiven eteläpäädyn edustalle.
Toisen vaiheen uudisrakennukseen sijoittuu osastotoimintaa, synnytyssalit ja -osasto, välinehuolto, ravintokeskus ja logistiikka.
Hankkeen uudisrakennusten kokonaislaajuus tulee olemaan noin 18 000 brm2.
Hankkeen alustava aikataulu on seuraava:
-Hankintavaihe 09/2025-03/2026
-Yhteinen kehitysvaihe (kehitysvaiheen sopimus) 03-08/2026
-Rakentamisvaihe (toteutusvaiheen sopimus) 08/2026
Hankkeen tulee olla valmis ja kohteen käyttöönotettavissa sisältäen käyttäjien kalustuksen vaiheittain vuosina 2027-2030.
Hankkeen toteutusmuotona on yhteistoiminnallinen PJU-urakka, jossa urakoitsija vastaa hankkeen suunnittelun ohjauksesta, lupien hankkimisesta ja purkutöistä/rakentamisesta. Hankintamenettelynä käytetään kilpailullista neuvottelumenettelyä. Yhteistoiminnallisessa PJU:ssa suunnitelmia kehitetään yhteistyössä tilaajan ja käyttäjien kanssa erillisessä kehitysvaiheessa ennen lopullisen urakkasopimuksen laatimista.
Toteutusmuodon valinnan tavoitteena on, että urakoitsijat voidaan integroida hankkeeseen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta varmistetaan kohteen rakennettavuus ja tavoitehintaan sitoutuminen hyvissä ajoin ennen toteutussuunnittelun käynnistämistä. Hankkeen keskeiset sidosryhmät tilaaja, käyttäjät, urakoitsijat sekä suunnittelijat vastaavat hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta yhteisellä organisaatiolla.
Suunnittelutehtävien ja urakan sisältö sekä ehdot esitetään tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.
Urakoitsija antaa sitovan urakan tavoitehinnan hankintavaiheen lopussa tarjouksessaan.
Kehitysvaiheessa osapuolet kehittävät yhdessä suunnitelmia kohti tilaajan tavoitteita. Suunnitelmien kehittämisen pohjaksi urakoitsija toimittaa Tilaajalle suoriteperusteisesti eritellyn kustannusarvion ja ylläpitää sitä suunnittelun etenemisen mukaan. Osapuolet pyrkivät yhteistyössä saavuttamaan tilaajan tavoitteet ja urakassa sovitun laatutason asetetussa kustannuspuitteessa. Tätä varten urakoitsija antaa tilaajalle kustannustietoa, jonka perusteella osapuolten on mahdollista tehdä valintoja suunnittelussa ja hankinnoissa. Annetun tarjouksen urakan tavoitehintaa ei muuteta enää kehitysvaiheessa.
Tavoitehinnan asettamisen pohjana toimivat tarjouspyyntöasiakirjat sekä urakoitsijan tarjouksen liitteenä olevat ehdotussuunnitelmat ja niihin perustuva urakoitsijan tarjouksessaan antama tavoitehinta. Mahdollisten tavoitehinnan muutosten tulee perustua tarjouspyyntöasiakirjoihin tai ehdotussuunnitelmiin sovittuihin muutoksiin tai kustannusarvioon sisältyvien riskien pienentämiseen, johon pyritään mm. sitomalla alihankintojen hintoja sekä tarkentamalla lähtötietoja ja suunnitteluratkaisuja tarjouksen tavoitehintaa edullisemmaksi. Kustannusarvion tai suunnitelman puutteellisuudet eivät ole tavoitehinnan nostamisen hyväksyttävä peruste.
Tilaaja maksaa urakoitsijalle kehitysvaiheessa korvattavat kustannukset sekä tarjouksen mukaisen prosenttipohjaisen palkkion.
Mikäli Tilaaja hyväksyy kehitysvaiheessa lopputuloksena muodostuvan tarkennetun kustannusarvion ja urakkahinnan sisällön sekä jaottelun sekä katsoo, että kehitysvaihe on täyttänyt sille asetetut tavoitteet, laaditaan osapuolten välillä tavoitehintainen toteutusvaiheen urakkasopimus.