584610 / Matkailuneuvonnan chatbotti
Määräaika:
10.12.2025
10.00
(UTC+02:00)
Määräaikaan:
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
584610 / Matkailuneuvonnan chatbotti
Hankintailmoitustyyppi
Pienhankinta
Julkaistu
17.11.2025
10.54
(UTC+02:00)
Kysymysten jätön määräaika
2.12.2025
10.00
(UTC+02:00)
Tarjousten määräaika
10.12.2025
10.00
(UTC+02:00)
Organisaatio
Inarin kunta
Kuvaus
Hankinnan tavoitteena on toteuttaa käyttäjäystävällinen chattibotti, joka tarjoaa matkailijoille tietoa Inarin kunnan ja sen lähialueen palveluista, tapahtumista ja nähtävyyksistä. Tavoitteena on:
- Vastata yleisimpiin matkailijoiden kysymyksiin.
- Parantaa matkailijoiden palvelukokemusta 24/7.
- Vähentää henkilökohtaisen asiakaspalvelun kuormitusta.
- Vahvistaa alueen digitaalista saavutettavuutta.
- Koota ja hyödyntää asiakasdataa palvelun kehittämisessä.
Toimittajalta pyydetään tarjousta kokonaisratkaisusta, joka sisältää:
- Chattibotin suunnittelun, toteutuksen, testauksen ja käyttöönoton
- Sisällönhallinnan ja päivittämisen työkalut
- Upotukset tarvittaviin järjestelmiin (Inarin kunnan ja Lapland North Destinations Oy:n verkkosivut)
- Ylläpidon ja teknisen tuen koko sopimuskaudeksi suomen kielellä.
Chattibotin tulee sisältää seuraavat vaatimukset:
- Vastata matkailijoiden kysymyksiin alueen nähtävyyksistä, tapahtumista, majoituksesta, palveluista ja liikkumisesta alueelle ja alueella.
- Käyttöönotto ensivaiheessa upotuksena kahdelle verkkosivulle (www.inari.fi, www.laplandnorth.fi).
- Mahdollisuus siirtää botti mahdollisten verkkosivu-uudistusten myötä uusille sivuille.
- Ohjata käyttäjä oikeaan tietolähteeseen (antaa linkit sivuille joilta löytyy lisätietoa, yhteystiedot, tai ohjata esim. karttapalveluun, tapahtumakalenteriin)
- Tunnistaa kieli automaattisesti ja vastata valitulla kielellä (vähintään suomi, ruotsi, englanti, saksa, ranska, espanja)
- Tarjota tarvittaessa mahdollisuus siirtyä ihmisen palveluun (matkailuneuvonnan sähköpostiin ohjaus)
- Toimia eri päätelaitteilla (tietokone, mobiili, tabletti)
- Noudattaa saavutettavuusvaatimuksia.
- Tulee olla mahdollisuus liittää botti muihin kanaviin (esim. mobiiliappi, Facebook)
- GDPR:n mukainen tietosuoja ja lokitus.
- Integraatiot mahdollisiin rajapintoihin (esim. Tapahtumien Lappi kalenteri, verkosta löytyvät karttapalvelut)
- Mahdollisuus perusraportointiin ilman teknistä osaamista (käyttäjämäärät, suosituimmat kysymykset, käyttöajat).
- Sisällön perusmuokattavuus ilman teknistä osaamista.
Chattibotin tulee hyödyntää ajantasaista tietoa esimerkiksi seuraavista lähteistä:
Organisaatioiden omat verkkosivut
www.laplandnorth.fi
– matkailun pääsivusto (aluetietoa, nähtävyydet, palvelut, yhteystiedot)
– tapahtumat, majoitus, ravintolat, saunat, kesä- ja talviaktiviteetit ja vinkit ohjelmapalveluista
www.inari.fi ja www.inari150.fi
- kunnan omat palvelut kuten karttapalvelu, tietoa liikuntapaikoista (hiihtoladut, pyöräilyreitit, kelkkareitit, luisteluradat)
- tietoa saavutettavuudesta ja liikenneyhteyksistä (Skibussi, Kirkkoniemen bussiyhteys)
- tietoa kunnan (juhlavuoden) tapahtumista
www.finavia.fi
- yhteydet Ivalon lentokentältä/-lle
- vuokra-autot, taksit ja julkinen ja yksityinen liikenne
www.matkahuolto.fi
- kaukoliikenteen bussiyhteydet ja kunnan sisäinen julkinen liikenne, ohjaus sivustolle hakemaan tietoa
www.luontoon.fi Metsähallituksen palvelut
- reitit ja palvelut kansallispuistoissa, retkeilyalueilla jne.
- ohjaus Metsähallituksen asiakasneuvontaan retkeilyreiteistä ja matkailurakenteista luonnossa (tuvat, laavut)
Linkitys palvelutietokantoihin
-Esim. Tapahtumien Lappi kalenteri, PDF-oppaat, tietopankit, paikalliset tiedostot tai rajapinnat, joita tilaaja voi toimittaa bottia varten.
-Tarjoaja voi ehdottaa lisälähteitä ja teknisiä ratkaisuja, joilla botti voidaan liittää automaattisesti ajantasaiseen tietoon (esim. säännöllinen synkronointi tai API-integraatio).
Kävijämäärä Lapland North Destinations Oy:n verkkosivuilla on noin 30 000 - 45 000 kävijää kuukaudessa. Kävijämäärä tulee LND Oy:n verkkosivu-uudistuksen myötä tulevaisuudessa kasvamaan. Kävijämäärä Inarin kunnan verkkosivuilla on noin 20 000 - 30 000 kävijää kuukaudessa. Lokakuussa kävijöitä oli 25952, joista noin 15 574 tuli sivuille hakukoneen kautta, 8541 suoraan, 1287 sosiaalisen median kautta ja muilta sivustoilta 497. Kävijöitä Inarin kunnan matkailuun liittyvillä sivuilla oli 902, Inarin kyliä koskevia esittelyjä kävi katsomassa 548 ja liikenneyhteyksiä 164 kuukauden aikana.
Tarjouksessa tulee kuvata seuraavat ratkaisut:
- Sisältöjen koulutus ja opettaminen
- Sisällön ylläpito: Tietosisältöjen tulee päivittyä, kun tilaaja ja muut tahot päivittävät verkkosivujensa tietoa
- Menetelmät, joilla botti oppii ja kehittyy ajan myötä
- Botti ei saa tallentaa henkilötietoja eikä muita tietoja, jotka eivät ole GDPR:n mukaisia.
Toimitus ja aikataulu
Pyydämme tarjoajia esittämään ehdotuksen projektin aikatauluista vaiheittain:
-Suunnittelu ja määrittely yhdessä tilaajan edustajien kanssa
-Toteutus ja testaus
-Pilotointi
-Käyttöönotto
-Käyttökoulutus ja dokumentaatio
Toivottu käyttöönotto on maaliskuun 2026 aikana (+/- kuukausi).
Ylläpito ja tuki
Toimittajan tulee tarjota koko sopimuskauden ajan suomeksi:
- Tekninen ylläpito ja vikapalvelu
- Sisällönhallinnan ja käytön tuki
- Päivitykset ja kehitysehdotukset
- Raportointi sovituin aikavälein
Hinnoittelu
Tarjouksessa tulee esittää seuraavat hintatiedot (alv 0 %):
- Perustoteutus/ käyttöönottoprojekti (sisältäen pilotoinnin ja testauksen)
- Ylläpito ja tuki/vuosi
- Mahdolliset erilliset lisenssit/vuosi
- Kokonaishinta tilaajalle kolmessa vuodessa (sisältäen käyttöönottoprojektin ja ylläpidon, lisenssit ja jatkuvan tuen)
- Mahdolliset lisäpalvelut ja optiot joita mahdollista ottaa erillisellä sopimuksella käyttöön (tätä ei sisällytetä kokonaishintaan)
- Vertailussa arvioimme kokonaishintaa 3 vuoden käytön ajalta.
Tarjouksen sisältö ja toimittaminen
Tarjous tulee jättää sähköisen tarjouspyyntölomakkeen kautta. Tarjouksen tulee sisältää:
- Tarjousdokumentti = Yhteenveto ratkaisusta ja projektin läpiviennistä aikatauluineen ja sisältöineen, sisältäen toiminnallisen ja teknisen kuvauksen tarjotusta ratkaisusta sekä jatkuvasta ylläpidosta. Tarjousdokumentista tulee käydä ilmi työn toteutustiimi ja tarjoajan vastuuhenkilö.
- Kokonaishinta 3 vuoden ajalta ja hintaerittelyliite.
- Referenssilistaus vastaavista toteutuksista sisältäen linkit tuotoksiin eri sivustoilla. Esimerkkejä toteutuksista matkailun tai asiakaspalvelun konteksteissa.
- Yrityksen tilaajavastuutiedot (Luotettava Kumppani raportti tai erikseen liitettynä vastaavat tiedot)
Tarjoukset on pyrittävä laatimaan siten, etteivät ne sisällä liikesalaisuuksia. Jos liikesalaisuuksien sisällyttäminen tarjoukseen on välttämätöntä, tarjoajaa pyydetään merkitsemään liitteisiin selkeästi merkinnällä liikesalaisuus, mikäli ne eivät ole julkisia. Julkisia hankintoja ja asiakirjojen julkisuutta koskevan lainsäädännön mukaan tarjouksen kokonaishintaa koskevat tiedot ovat julkisia. Tarjousten avaustilaisuus ei ole julkinen.
Tarjousten vertailu
Tarjousten arviointi ja vertailu tehdään kolmessa vaiheessa:
1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi (selvitetään tarjoajien lakisääteiset ja taloudelliset edellytykset suoriutua hankinnan toteuttamisesta tarjouspyynnön mukaisesti)
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi (vertailusta suljetaan pois tarjous, jos siinä ei ole vastattu kaikkiin pakollisiin tarjouspyynnössä edellytettyihin kohtiin)
3. Tarjousten vertailu pisteytyksen mukaisesti. Pisteytys on kuvattu liitteessä 1. Eniten pisteitä saanut tarjous voittaa.
Sopimus ja ehdot
Valitun palveluntuottajan kanssa tehdään hankintasopimus valitusajan päättymisen jälkeen. Hankintapäätös voidaan tehdä aikaisintaan 14 vrk:n kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Sopimus sisältää:
- Projektin toteutuksen, käyttöönoton ja ylläpidon
- Sopimuskauden pituuden (3 vuotta + mahdolliset optiot)
- Maksuehdot
- Tietosuoja- ja salassapitovelvoitteet
- Tilaaja tarkistaa ennen sopimuksen tekoa, että tarjoajan tilaajavastuutiedot ovat kunnossa.
Tilaaja pidättää itsellään oikeuden olla hankkimatta palvelua tai olla hyväksymättä mitään annetuista tarjouksista. Tarjoajalla ei ole oikeutta saada korvausta tekemästään tarjouksesta, käytetystä työajasta tai siihen liittyvistä muista kuluista. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei oteta huomioon.