LAPELY/3820/2025 / Parempi työelämä! -hankkeen ulkoisen väliarvioinnin toteutus (pienhankinta)
Määräaika:
20.10.2025
16.00
(UTC+03:00)
Määräaikaan:
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
LAPELY/3820/2025 / Parempi työelämä! -hankkeen ulkoisen väliarvioinnin toteutus (pienhankinta)
Hankintailmoitustyyppi
Kansallisen kynnysarvon alittava hankinta (pienhankinta)
Julkaistu
25.9.2025
13.20
(UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
6.10.2025
12.00
(UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
20.10.2025
16.00
(UTC+03:00)
Organisaatio
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus
Kuvaus
Parempi työelämä! –valtakunnallinen koordinaatiohanke on ESR+-rahoitteinen työelämän kehittämisen hanke, jota hallinnoi Lapin ELY-keskus. Parempi työelämä! -hanke levittää hyviä työelämän kehittämisen käytänteitä, koordinoi muita valtakunnallisia teeman hankkeita ja tekee vaikuttavaa viestintää yhdessä muiden hankkeiden kanssa.
Koordinaatiohanke on aloittanut toimintansa keväällä 2023 ja toiminta-aika jatkuu vuoden 2027 loppuun saakka. Koordinaatiohankkeen toiminta on valtakunnallista ja hankkeessa toimii yhteensä kuusi vakituista työntekijää.
Hankkeen toiminta jakautuu neljään osa-alueeseen; 1) vaikuttavaan verkostotyöhön, 2) valtakunnallisten hankkeiden laadulliseen ja määrälliseen arviointiin, 3) hyvien käytänteiden tunnistamiseen sekä levittämiseen ja 4) inspiroivaan viestintään. Näitä keskeisiä osa-alueita tullaan myös arvioimaan koordinaatiohankkeen väliarvioinnissa syksyllä 2025. Hankkeen toimintaan voit tutustua tarkemmin hankkeen kotisivuilla Parempi työelämä! – ESR+ työelämän kehittämishanke.
Koordinaatiohankkeessa toteutetaan väliarviointi hankesuunnitelman mukaisesti hankkeen puolivälissä. Väliarvioinnin tavoitteena on kuvata hankkeen realistinen tilannekuva ja peilata sitä hankesuunnitelman mukaiseen etenemiseen. Väliarvioinnin avulla saadaan sidosryhmiltä selkeä palaute, joka mahdollistaa tarvittavat korjausliikkeet loppuhankeajalle. Sidosryhmien kuulemisen tavoitteena on myös lisätä avoimuutta ja osallisuutta hankkeen toimintaan ja sitouttaa sidosryhmät tiiviisti myös koordinaatiohankkeen loppu toiminta-ajalle. Väliarvioinnissa nostetaan myös esiin mahdollisia piileviä riskejä tai tarpeita, jotka tulee ottaa huomioon hankkeen hankesuunnitelman mukaisessa läpiviennissä. Koordinaatiohankkeen tavoitteena on väliarvioinnin avulla, sidosryhmiä kuulemalla, tukea hankkeen vaikuttavuutta, hallittavuutta ja hyväksyttävyyttä, sekä varmistaa ESR+ rahoituksen tarvittavuus koordinaatiotyölle.
Hankinnan tarkempi kuvaus
Parempi työelämä! -koordinaatiohanke hankkii ulkoisen väliarvioinnin toteuttamisen. Väliarviointia varten koordinaatiohanke kerää omilta sidosryhmiltään määrällistä ja laadullista tietoa sekä palautetta koordinaatiohankkeen etenemisestä. Palautteen avulla kuvataan koordinaatiohankkeen neljän osa-alueen etenemistä. Sidosryhmät, joilta palaute kerätään ovat: koordinaatiohankkeen henkilökunta, valtakunnallisten hankkeiden henkilökunta, Työ2030-ohjelma, hankkeen ohjausryhmä ja asiantuntijatyöryhmä, hankkeen Pannu Kuumana -verkosto, hankkeen ohjaavat ministeriöt (TEM ja STM), hankkeessa sparratut hanketoimijat sekä hankkeen rahoittaja. Koordinaatiohanke kokoaa kaiken tarvittavan taustamateriaalin, analysoimattomat palautteet sekä yhteenvetomuotoisia havaintoja Excel- ja Word-tiedostoina. Koordinaatiohanke toimittaa nämä materiaalit viimeistään 15.12.2025. Väliarviointiraportin ja -esityksen tulee valmistua 16.2.2026 mennessä.
Palveluntuottaja laatii koordinaatiohankkeen toimittamasta materiaalista väliarviointiraportin. Raportin pohjana käytetään liitteenä olevaa luonnosta (liite 1.) väliraportin sisällysluettelosta, ja raportin tulee sisältää vähintään sisällysluettelossa mainitut asiat. Sisällysluetteloon voidaan tehdä tarvittaessa muutoksia materiaalin pohjalta. Palveluntuottaja esittää väliraportissa koordinaatiohankkeelle myös sisällysluettelon mukaisesti mahdollisia suosituksia ja johtopäätöksiä. Raportin arvioitu laajuus on noin 40–50 sivua. Lisäksi palveluntuottaja laatii valmiin Powerpoint-esityksen raportin keskeisimmistä havainnoista. Raportti ja ppt-esitys laaditaan suomen kielellä. Raportin ja esityksen ulkoasussa tulee käyttää Parempi työelämä! -koordinaatiohankkeen graafista ilmettä ja noudattaa rakennerahastojen viestintäohjetta.
Koordinaatiohankkeen projektipäällikkö ja hankehallinnon koordinaattori toimivat väliraportointiprojektin yhteyshenkilöinä ja tekevät tiivistä yhteistyötä palveluntuottajan kanssa. Palveluntuottaja ja tilaajat tapaavat säännöllisesti etäyhteyksin varmistaakseen työn etenemisen tarpeiden mukaisesti sekä tuottaakseen tarvittavaa tietoa palveluntuottajalle. Projektin aikana järjestetään arviolta 3–4 etätapaamista palveluntuottajan ja tilaajan välillä.
Alustava esitys väliarvioinnin sisällysluettelosta liite 1.