LAPELY/3821/2025 / LAPELY Mt 92 parantaminen Karigasniemen sillan kohdalla, KU
Määräaika:
30.10.2025
13.00
(UTC+02:00)
Määräaikaan:
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
LAPELY/3821/2025 / LAPELY Mt 92 parantaminen Karigasniemen sillan kohdalla, KU
Hankintailmoitustyyppi
Kilpailu [TED eF[16]]
Julkaistu
25.9.2025
7.13
(UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
16.10.2025
13.00
(UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
30.10.2025
13.00
(UTC+02:00)
Organisaatio
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus
Kuvaus
Urakka-alue sijaitsee maantiellä 92 Suomen ja Norjan rajana toimivan Inarinjoen ylittävän Torvikosken sillan kohdalla. Kohteen Inarinjoen itäinen osuus sijaitsee Suomen puolella Karigasniemellä Utsjoen kunnan alueella sekä läntinen osuus Norjan puolella Karasjoen (Karasjok) kunnan alueella. Kohde rajautuu Suomen ja Norjan valtioiden alueelle.
Urakassa rakennetaan uusi teräksinen jatkuva palkkisilta, betonikantinen, liittorakenteinen (Tjpbl). Silta on kolmiaukkoinen ja jännemitat ovat 40 + 50 +40 metriä ja kokonaispituus on 141,0 metriä. Sillan päällysrakenne koostuu kahdesta teräksisestä pääkannattajasta (I-palkit), joiden välissä on sekundäärikannattajat (teräsristikko) sekä paikalla valettavasta betonikannesta. Rakennettavan sillan kannen leveys on 10,8 metriä ja hyötyleveys 10,0 metriä. Sillan maatuet perustetaan maanvaraisesti murskearinalle ja välituet perustetaan kallionvaraisesti louhitulle kalliolle.
Maantietä parannetaan noin 1,36 km matkalta ja pumppaamolle rakennetaan uusi tieyhteys 0,36 km. Rakennustöiden aikana liikenne on vanhalla sillalla. Uuden sillan käyttöönoton jälkeen vanha silta puretaan. Vanha silta on tyypiltään 5-aukkoinen teräksinen jatkuva palkkisilta, teräsbetonikantinen. Sillan maa- ja välituet on perustettu maanvaraisten anturoiden varaan. Sillan kokonaisleveys on 6,8 m ja kokonaispituus on 106 m.
Urakan kaikissa työvaiheissa tulee huomioida vesilupahakemuksen (PSAVI/12230/2022, Karigasniemen silta, Utsjoki) mukaiset rajoitukset mm. työnsuorittamisen rajoitukset ym. sekä maininnat uhanalaisten lajien huomioinneista. Vesistöön ei saa jäädä rakentamisvaiheen rakenteita tai materiaaleja.
Urakoitsijan tulee kaikissa rakennustöissä huomioida huomioida lupapäätöksen LAPELY/154/2024 (Luonnonsuojelulain 83 §:n mukainen poikkeaminen rauhoitetun eliölajin rauhoituksesta, ruijannokiperhosen suojeluperusteista poikkeaminen, maantien 92 parantaminen Karigasniemen sillan kohdalla, Utsjoki) määräykset. Kasvien siirrot tieluiskista on tehty tilaajan toimesta syksyllä 2025.
Rakennussuunnitelmissa on määritelty kokonaisuudessaan rakennustyöt kaikkine tiejärjestelyineen, varusteineen ja laitteineen.
Urakan liikenteenohjaussuunnitelmien suunnittelu ja liikenteenohjauksien toteutus sisältyvät urakkaan. Liikenteenohjaussuunnitelmat tulee hyväksyttää tilaajalla.
Sopimus on voimassa 31.12.2027.
Urakkasopimus tehdään yhden (1) urakoitsijan kanssa. Urakan sisältö ja urakka-alueet on määritelty tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.