VARELY/6405/2024 / VARELY Polsun sillan uusiminen
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
VARELY/6405/2024 / VARELY Polsun sillan uusiminen
Hankintailmoitustyyppi
Tulokset [TED eF[29]]
Julkaistu
17.8.2025
14.16
(UTC+03:00)
Organisaatio
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kehittämis- ja hallintokeskus
Kuvaus
Urakka on kokonaishintapohjainen kokonaisurakka (KU). Osa urakasta toteutetaan yksikköhintaperusteisena.
Siltapaikka sijaitsee Säkylässä Kirkkosaarentiellä 12689. Siltapaikalla Kirkkosaarentie ylittää Köyliönjärven noin 150 m leveän Polsunsalmen kohdalta. Kirkkosaarentien
liikennemäärä on keskimäärin 560 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tien nopeusrajoitus on 60 km/h lännen suunnasta lähes sillalle asti ja 40 km/h sillalla ja siitä itään päin. 6,0 m leveä
Kirkkosaarentie on asfalttipäällystetty ja valaistu.
Paikalla on 1965 valmistunut T-1316 Polsun silta, tyypiltään puukantinen teräksinen jatkuva palkkisilta. Sillan jännemitat ovat 11,8+10x12,1+11,8 metriä ja hyötyleveys 6,0
metriä. Silta on perustettu syvimmillään tasoon +14,0 asti lyödyille puupaaluille. Paaluissa on vakavia lahovaurioita ja sillalla on painorajoitus 20 t/ajoneuvoyhdistelmä. Uuden sillan
valmistuttua liikenteelle vanha silta puretaan.
Uusi T-124 Polsun silta tehdään noin 12 m verran nykyisestä etelään. Uusi silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, jännemitoiltaan 15,5+18+27+27+24+19+15,5
metriä ja hyötyleveydeltään 8,50 metriä.
Sillalla on kaksi ajokaistaa ja kevyelle liikenteelle 0,75 m leveät pientareet. Uuden sillan tasaus on tasovälillä +43,7…+44,3.
Kirkkosaarentien peruspoikkileikkaus on 7/6. Suunnittelualueella on 0,5 m kaarrelevennykset molemmin puolin tietä. Kaarrelevennykset ja niiden tasoitusmatkat tulevat lisänä
peruspoikkileikkauksen mittaan.
Liikenne pidetään nykyisellä sillalla T-1316 rakentamisen ajan. Uuden sillan valmistuttua, nykyinen silta puretaan ja liikenne siirretään uudelle sillalle.
Silta on poikkisuunnassa 3 % harjakaltevuus. Pituussuunnassa silta on kaareva.
Sillan kaikki tuet perustetaan lyöntipaaluilla kovaan pohjaan tai kallioon asti. Välitukien paalut
liittyvät jäykästi pilareiden välityksellä jäykästi kanteen. Päädyissä, paalut liittyvät jäykästi
maatukien peruslaattoihin. Päädyissä tuilla T1 ja T8 on liikkuvat kalottilaakerit.
Silta varustetaan 5 m siirtymälaatoilla.
Urakan päätyövaiheet:
- rakennuspaikan valmistelevat työt (liikennejärjestelyt, johtoselvitykset ja -siirrot yms.)
- kiertotietä tukevien ponttiseinien ja vastaponttien asennus sekä ankkurointi
- massanvaihdon, kevennysrakenteiden ja paalulaatan rakentaminen
- työsillan tekoa
- täydentävät pohjatutkimukset
- paalutukset ja pontitukset
- tierakenteiden tekoa
- sillan purkaminen ja rakentaminen
- muotti- ja raudoitustyöt
- pintarakenteiden rakentaminen
- valaistustyöt
Urakkasuoritukseen kuuluu sopimusasiakirjoissa on määritelty kokonaisuus kaikkine töineen, materiaaleineen, tiejärjestelyineen,
varusteineen ja laitteineen. Tarkempi kuvaus on tarjouspyynnön asiakirjoissa.