VAKEDNO-2025-5170 / Turvapuhelinpalvelujen hankinta 2026

Määräaika: 17.12.2025 12.00 (UTC+02:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
VAKEDNO-2025-5170 / Turvapuhelinpalvelujen hankinta 2026
Hankintailmoitus­tyyppi
Kilpailu [TED eF[20]]
Julkaistu
13.11.2025 7.20 (UTC+02:00)
Kysymysten jätön määräaika
26.11.2025 12.00 (UTC+02:00)
Tarjousten määräaika
17.12.2025 12.00 (UTC+02:00)
Organisaatio
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Kuvaus
Tällä tarjouspyynnöllä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (jäljempänä Tilaaja) pyytää tarjousta turvapuhelinpalvelujen ja kotipalvelutehtävien (nostoapupalvelu) hankinnasta.
Sopimuskausi on 1.2.2026–31.12.2027. Sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan jatkaa kahdella (2) optiovuodella vuosi kerrallaan. Option käyttämisestä ilmoitetaan ennen sopimuskauden tai optiovuoden päättymistä.
Kilpailutuksen tuloksena valitaan yksi (1) palveluntuottaja ja yksi (1) varapalveluntuottaja, jonka kanssa sopimus allekirjoitetaan vain siinä tapauksessa, että varsinainen palveluntuottaja ei pysty tuottamaan sopimuksen mukaisesti palvelua. Jättämällä tarjouksen valittu palveluntuottaja sitoutuu allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja toimittamaan palvelun 100 % toimitustakuulla.
Mikäli tarjouskilpailussa valituksi tullut palveluntuottaja ei allekirjoita sopimusta tai aloita toimintaansa sopimuskauden alkaessa 1.2.2026, on Tilaajalla oikeus jättää sopimus allekirjoittamatta ja/tai purkaa sopimus päättymään välittömästi ilman irtisanomisaikaa. Lisäksi Tilaajalla on oikeus hankkia palvelu varapalveluntuottajalta, muulta kolmannelta taholta tai tuottaa palvelu omana tuotantona ja periä tästä aiheutuvat kaikki ylimääräiset kulut tarjoajalta korkeintaan kahdeltatoista (12) kuukaudelta.
Tilaajalla on oikeus perustellusta syystä olla hyväksymättä mitään tarjousta tai keskeyttää hankinta, mikäli tarjotun palvelun hinta ylittää sille varatun määrärahan. Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä hankintayksikön edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi, ettei hankintayksikkö voi tarjouskilpailun tuloksia hyödyntää, hankintayksikkö voi keskeyttää hankintamenettelyn kokonaan tai osittain.
HANKINNAN SISÄLTÖ
Palveluja hankitaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (jatkossa Tilaaja) asiakkaille turvaamaan ja tukemaan asiakkaan selviytymistä kotona ja arjessa. Usein taustalla on runsaasti sairauksia, jotka ovat riskitekijöitä asiakkaan kotona selviämiselle. Päätöksen palvelun myöntämisestä asiakkaalle tekee Tilaaja. Hankinta koskee nykyisiä ja uusia turvapuhelinpalveluun kuuluvia Tilaajan asiakkaita. Palvelua annetaan asiakkaan haluamalla kielellä suomeksi tai ruotsiksi. Tilaaja ei sitoudu kiinteisiin hankintamääriin sopimuskaudella.
Turvapuhelinpalvelun käyttäjät (myöhemmin asiakkaat) ovat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella asuvat ja Tilaajan osoittamat turvapuhelinpalvelun asiakkaat. Turvapuhelinpalvelun piiriin kuuluvia asiakkaita on 2045, joista asumisyksiköissä on 198 asiakasta. Asiakkaiden tekemiä turvahälytyksiä on kuukaudessa keskimäärin 5743 kappaletta, joita asumisyksiköissä asuvien asiakkaiden tekemiä on 2434 kappaletta. Toteutuneita avustuskäyntejä on 455 kappaletta, joista on asumisyksiköihin tehty 36 kappaletta. Nostoapupalvelukäyntejä on noin 30 kappaletta kuukaudessa. Edellä mainitut luvut ovat kuukausikeskiarvoja viimeisen kolmentoista (13) kuukauden (7/2024–7/2025) ajanjaksolta. Määrät voivat muuttua sopimuksen voimassaoloaikana.
Hankinnan kohteena oleva turvapalvelu sisältää seuraavat kokonaisuudet:
• Ympärivuorokautisen turvapuhelinhälytyspäivystyksen (asiakkaiden hälytysten vastaanottamisen sekä avun hälyttämisen) vuoden jokaisena päivänä ja turva-auttajakäynnit.
• Turvapuhelimen ja/tai asiakkaan mukana pidettävän hälyttimen (turvarannekkeen/riipuksen tai vastaavan) sekä mahdolliset lisälaitteet.
• Laiteiden ja mahdollisten lisälaitteiden toimituksen, asennuksen, huollon, korjauksen ja akun/paristojen vaihdon.
• Varalaitteen, turvapuhelimen ja/tai asiakkaan mukana pidettävän hälyttimen (turvarannekkeen/riipuksen tai vastaavan) vaihdon ehjään ja kadonneen laitteen tilalle uuden.
• Laitteen noudon asiakkaalta palvelun päättyessä ja ohjelmoinnin purkamisen.
• Asiakkaiden avainten noudot, palautukset ja vaihdot
• Asiakkaan/omaisen käytönopastuksen ja Tilaajan henkilökunnan opastuksen ja muut palveluun kuuluvat tukipalvelut.
• Turva-auttamispalvelu
Turva-auttamispalvelun tarkoitus on auttaa äkillisessä ja ennakoimattomassa avuntarpeessa. Turva-auttajan tehtävät liittyvät välittömään avun tarpeeseen. Turva-auttajan tehtävät luokitellaan kiireettömäksi ja lääkkeettömäksi.
Auttamiskäynti tai muu avun järjestäminen asiakkaalle suoritetaan aina asiakkaan tehtyä hälytyksen. Hälytyskeskuksen päivystäjän tekemän tilannearvion mukaan asiakkaan luokse lähetetään turva-auttaja, tilataan ambulanssi, poliisi, asiakkaan luokse hälytetään omainen tai muu auttajasuunnitelmassa määritetty lähitukihenkilö.
Turva-auttajan, ambulanssin, poliisin tai muun tukihenkilön kutsu tulee suorittaa välittömästi kaikissa tapauksissa. Tilanteessa, jossa asiakkaan tila on korkeariskinen ja akuutti, tehdään pyyntö Hätäkeskukseen välittömästi, Hätäkeskus tekee aina oman kiireellisyys- ja tilannearvion. Pääsääntöisesti tieto akuuteista tehtävästä välitetään Hätäkeskukselle (112).
Hankinnan kohteena oleva Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella suoritettava sosiaalipäivystystoimintaan liittyvä sosiaalityön sosiaalitehtävien tehtäväluokka 823 kotipalvelutehtävä (ns. nostoapupalvelu) sisältää seuraavan kokonaisuuden:
• hätäkeskuksesta tulleen tehtäväluokka 823 kotipalvelutehtävään liittyvän kaatuneen, liukastuneen tms. henkilön auttaminen
Hankittava nostoapupalvelu pitää sisällään hätäkeskuksesta tulleen tehtäväluokka 823 kotipalvelutehtävään liittyvän kaatuneen, liukastuneen tms. henkilön auttamisen. Kysymyksessä on tilanne, jossa henkilö on kotona kaatunut tms. ja ottaa yhteyttä ensihoitoon/hätäkeskukseen. Tehtävä siirtyy Tilaajalle siinä tapauksessa, kun ensihoito/hätäkeskus arvioi, että kyseessä ei ole terveydenhuollon tehtävä. Tehtävään liittyy apua tarvitsevan henkilön auttaminen ja tarvittaessa kotona tehtävä palvelutarpeenarviointi.
Hankinnan tarkempi kuvaus Palvelukuvauksessa.