VAKEDNO-2025-5022 / Vanhusten ympärivuorokautinen asuminen 2026

Määräaika: 17.12.2025 12.00 (UTC+02:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
VAKEDNO-2025-5022 / Vanhusten ympärivuorokautinen asuminen 2026
Hankintailmoitus­tyyppi
Kilpailu [TED eF[20]]
Julkaistu
14.11.2025 6.10 (UTC+02:00)
Kysymysten jätön määräaika
28.11.2025 12.00 (UTC+02:00)
Tarjousten määräaika
17.12.2025 12.00 (UTC+02:00)
Organisaatio
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Kuvaus
Tällä tarjouspyynnöllä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (jäljempänä Tilaaja) pyytää tarjousta vanhusten ympärivuorokautisesta palveluasumisesta yksityisiltä palveluntuottajilta.
Tämä on hankinnan 1. avaus.
Jo menettelyyn valitut palveluntuottajat voivat tarjousmenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä antamalla tarjouksellaan:
• Alentaa aikaisemmin tarjoamansa palvelun hintaa
• Jättää tarjouksen uuden yksikön tai osakohteen osalta
Tilaaja hankkii tämän tarjouspyynnön mukaisia palveluja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvion rajoissa, jossa on huomioitu hyvinvointialueen valtiolta saama vuosittainen rahoitus. Hankittavan palvelun määrä voi vaihdella sopimuskaudella. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tilaaja varaa oikeuden järjestää palvelua myös palvelusetelillä tai muuttaa Palveluntuotantoa omaksi toiminnaksi.
Hankittavat palvelut on määritelty tarkemmin liitteessä "Vanhusten asumisen palvelukuvaus 2025_1Avaus", jossa kerrotaan hankittavien palvelujen laadulle asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset sekä kuvataan hankittavien palvelujen sisältö ja tavoitteet sekä arvioitu palvelun tarve.
Ympärivuorokautisella palveluasumisella tarkoitetaan sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista asumispalvelua, joka järjestetään asumisyksiköissä, joissa henkilökunta on paikalla ympärivuorokautisesti ja asiakas saa asumisyksikön henkilöstöltä viipymättä ja vuorokaudenajasta riippumatta hoitoa ja huolenpitoa myös äkilliseen tarpeeseensa. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä, jotka palvelutarpeen arvion perusteella tarvitsevat liitteessä "Vanhusten asumisen palvelukuvaus 2025_1Avaus" kuvattujen palvelukokonaisuuksien palveluita.
Palvelujen laatuvaatimuksilla turvataan vanhusten mielekäs ja arvokas arki. Palvelukuvauksessa esitetyt laatuvaatimukset ovat vähimmäisvaatimuksia asumisyksikön toiminnalle. Kaikkien tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vähimmäislaatuvaatimusten ja tavoitteiden tulee täyttyä täysimääräisesti jokaisen tarjotun palvelun kohdalla koko sopimuskauden ajan. Kaikki palvelujen sisällölle ja laadulle asetetut vaatimukset sisältyvät palvelun hintaan.
OSATARJOUSMAHDOLLISUUDET
Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille vanhuksille (palvelutuote A)
Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (palvelutuote B)
Ympärivuorokautinen palveluasuminen erittäin haastavasti käyttäytyville vanhuksille (palvelutuote C), (mitoitus vähintään 0,7)
Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdetaustaisille vanhuksille (palvelutuote D)
Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille vanhuksille (palvelutuote E)
Ympärivuorokautinen palveluasuminen aistivammaisille vanhuksille (palvelutuote F)
Lyhytaikainen ympärivuorokautinen palveluasuminen aistivammaisille vanhuksille (palvelutuote G)
Osakohteissa A ja B yksikön tulee sijaita Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tai sen rajakunnan alueella. Rajakunta on kunta, jolla on yhteinen maantieteellinen raja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa.
Osakohteissa C, D, E, F ja G yksikön tulee sijaita Uudenmaan maakunnan alueella.
Osakohteessa A käytetään sähköistä huutokauppaa, joka on kuvattu liitteessä "Sähköisen huutokaupan kuvaus".
TARJOUSTEN KÄSITTELY JA TARJOAJIEN KELPOISUUDEN ARVIOINTI
Tarjousten arviointi ja vertailu toteutetaan seuraavasti:
• Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
• Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
• Hankintayksikkö tekee välipäätöksen osakohteessa A huutokauppavaiheeseen kutsuttavista tarjoajista
• Osakohteessa A huutokauppakutsu lähetetään valituille tarjoajille
• Osakohteen A sähköinen huutokauppa avautuu
• Käydään tarjouskilpailu huutokaupan säännöillä
• Alin tarjous voittaa, viimeisimmän tarjouksen jälkeen odotetaan kymmenen (10) minuuttia.
TARJOUSTEN TARJOUSPYYNNÖN MUKAISUUDEN TARKISTAMINEN (Kaikki osakohteet)
Tarjouksen on vastattava tarjouspyyntöä ja sen liitteitä sekä niissä mainittuja vaatimuksia. Tarjotun palvelun tulee olla tarjouspyynnön asiakirjojen sisällön mukaisia. Vaihtoehtoisia tarjouksia ei oteta huomioon. Tarjous ei saa olla ehdollinen. Tilaajalla on oikeus perustellusta syystä olla hyväksymättä mitään tarjousta tai keskeyttää hankinta, mikäli tarjotun palvelun hinta ylittää sille varatun määrärahan. Mikäli saaduista tarjouksista yksikään ei vastaa tarjouspyyntöä hankintayksikön edellyttämällä tavalla taikka olosuhteet tarjouskilpailun aikana muuttuvat sellaisiksi, ettei hankintayksikkö voi tarjouskilpailun tuloksia hyödyntää, hankintayksikkö voi keskeyttää hankintamenettelyn kokonaan tai osittain.
Tarjouspyyntöä vastaamaton tarjous voidaan hylätä. Tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä mm. silloin kun siihen ei sisälly vaadittuja tietoja ja liitteitä. Tarjoaja, joka ei täytä vaadittuja teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä, voidaan sulkea tarjouskilpailusta pois.
Myöhästynyttä tarjousta ei oteta tarjouskilpailussa huomioon. Jättämällä tarjouksen tähän tarjouspyyntöön tarjoaja hyväksyy tarjouspyynnössä ja sen liitteissä olevat ehdot.
TARJOUSTEN VERTAILU (Kaikki osakohteet)
Tarjousten vertailuvaiheeseen pääsevät tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajalle (ja hänen alihankkijalleen), tarjottavalle palvelulle ja tarjouksen muodolle asetetut kelpoisuusehdot. Hankintayksikkö ei tee sopimusta valitun Palveluntuottajan kanssa, jos kaikki
ehdottomat vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Palvelua koskevat ehdottomat laatuvaatimukset ovat kuvattu tarjouspyynnön palvelukuvauksessa ja sen liitteissä.