KEUHDNO-2024-22 / Jälki-ilmoitus: Sisäinen tarjouspyyntö 2024 luokassa 3 Yhteisöllinen asuminen (ikääntyneiden palvelujen hankinta)
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
KEUHDNO-2024-22 / Jälki-ilmoitus: Sisäinen tarjouspyyntö 2024 luokassa 3 Yhteisöllinen asuminen (ikääntyneiden palvelujen hankinta)
Hankintailmoitustyyppi
Tulokset [TED eF[33]]
Julkaistu
6.8.2025
6.10
(UTC+03:00)
Organisaatio
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Kuvaus
Hankinnan kohteena ovat yhteisöllisen asumisen palvelut ikääntyneille asiakkaille. Yhteisöllisellä asumisella tarkoitetaan hyvinvointialueen järjestämää asumista esteettömässä ja turvallisessa asumisyksikössä, jossa henkilön hallinnassa on hänen tarpeitaan vastaava asunto ja jossa asukkaille on tarjolla sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa.
Yhteisöllisen asumisen palvelu perustuu sosiaalihuoltolain (1301/2014) 21 b §:ään.
Palveluun kuuluu ja asiakaskohtaiseen vuorokausihintaan sisältyy:
1.Asuminen turvallisessa asumisyksikössä
2.Sosiaalista kanssakäymistä edistävä toiminta
3.Asiakkaan hoiva ja huolenpito kotihoitona klo 07 – 21 kahdessa palveluluokassa
A)Enintään 45 tuntia / asiakas / kuukausi
B)Enintään 65 tuntia / asiakas / kuukausi
4.Tukipalveluina siivouspalvelu ja vaatehuoltopalvelu
5.Muuna sosiaalipalveluna turvapalvelu ja turva-auttamiskäynnit
6.Terveydenhuoltoon kuuluvat tehtävät palvelukuvauksen mukaisesti
7.Muut palvelukuvauksen mukaiset tehtävät kuten suunnittelu, yhteistyö ja kirjaaminen
Erikseen hinnoiteltavina lisäpalveluina palveluun kuuluu:
1.Yöaikainen kotipalvelu klo 21 – 07 €/tunti/asiakas
2.Ateriapalvelu €/ateriapäivä/asiakas tilaajan kulloinkin vahvistaman asiakasmaksun mukaisesti
3.Saattohoidon toteuttaminen €/asiakas/vuorokausi, lisähintana vuorokausihintaan
Yhteisöllisen asumisen palvelu voi olla pitkäaikaista tai pysyvää asiakkaan tarpeen mukaisesti. Palvelua voidaan toteuttaa myös lyhyempinä jaksoina asiakkaan tarpeen näin edellyttäessä. Tilaaja päättää asiakkaan oikeudesta yhteisöllisen asumisen palveluihin ja siihen kuuluvaan kotihoitoon ja kotihoidon tukipalveluihin.
Palvelu on tuotettava vähintään suomen kielellä.
Palvelut toteutuvat pääosin Etelä-Suomessa. Tilaaja voi järjestää hankinnan perusteella palveluja myös muualle Suomeen, jos asiakkaiden tarpeet sitä edellyttävät.
Tarjous on jätettävä erikseen kunkin tarjottavan palveluyksikön osalta.
Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin liitteessä 1 Palvelukuvaus, jota täydentävät liitteen 11 mukainen vastuunjakotaulukko sekä liitteessä 3 tarkemmin kuvatut siivous- ja vaatehuoltopalvelun tehtävät.
Hankintayksikkö valitsee sopimusjärjestelyyn kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat tuottamaan palvelua. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa ratkaisuperusteena on halvin hinta.
Osatarjous ei ole sallittu.
Asiakaskohtaisen palveluntuottajan valinta tehdään osallistumispyynnön liitteen ”Palveluntuottajarekisterin periaatteet” luvun 6 mukaisesti.
Palveluntuottaja ei ole velvollinen vastaanottamaan tiettyä tilaajan asiakasta, vaan tuottaa palvelua kapasiteettinsa rajoissa. Asiakkaan vastaanotettuaan palveluntuottajan on tuotettava palvelu sopimuksen ja asiakaskohtaisten suunnitelmien mukaisesti. Palveluntuottajan on huomioitava asiakasryhmän tarve pysyvyyteen ja jatkuvuuteen. Palveluntuottajan on siis asiakkaan vastaanottaessaan tarkoin harkittava valmiutensa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseen.
Ikääntyneiden asumispalvelujen hankintalain mukaisesti laskettu arvonlisäveroton ennakoitu vuosiarvo on noin 13 miljoonaa euroa ja 4 vuoden sopimuskaudelta noin 52 miljoonaa euroa.
Hankinnan kohteena olevien palvelujen järjestämistavat voivat muuttua hyvinvointialueen strategioiden mukaisesti. Hankintayksiköllä on suunnitelmana allianssimalliin perustuvasta julkisen ja yksityisen yhteistyöstä, joka mahdollisesti kattaisi osin hankinnan kohteena olevia palveluja. Allianssimalli ja muut järjestämistapojen muutokset voivat vaikuttaa hankinnan laajuuteen ja hankittavien palvelujen määrään merkittävästikin.