ORK/5857/2025 / Edilex AI:n hankinta
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
ORK/5857/2025 / Edilex AI:n hankinta
Hankintailmoitustyyppi
Ennakkoilmoitus suorahankinnasta [TED eF[25]]
Julkaistu
14.12.2025
19.11
(UTC+02:00)
Organisaatio
Oikeusrekisterikeskus
Kuvaus
Oikeusministeriön hallinnonalalla on ilmennyt tarve tekoälyn hyödyntämisestä juridisten aineistojen tiedonhaussa ja käsittelyssä. Tekoälyn käyttöönoton odotetaan nopeuttavan hallinnonalan henkilöstön juridisen aineiston läpikäyntiä, ja täten tehostavan toimintaa vähentämällä tietoaineiston manuaalista läpikäyntiä sekä tietojen etsimiseen kuluvaa aikaa. Vastaavaa palvelua ei ole ollut aikaisemmin hallinnonalan käytössä.
Oikeusrekisterikeskus on selvittänyt markkinoilla olevia vaihtoehtoisia palvelutarpeen täyttäviä tekoälyratkaisuja. Selvitystyön perusteella hallinnonalan palvelutarpeet kokonaisvaltaisesti täyttäviä ratkaisuja on yksi (1) kappale, joka on Edilex Lakitieto Oy:n Edilex AI.
Hankinnan ennakoitu arvo sopimuskaudelle on 714 000€ (alv 0 %). Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista (1397/2016, jäljempänä ”hankintalaki”). Hankintasopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
Hankintalain 40 §:n 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan kohteen keinotekoisesta kaventamisesta.
Hankintayksikkö on selvittänyt hankinnan toteutusvaihtoehtoja ja markkinoilla saatavilla olevia ratkaisuja ilmenneen palvelutarpeen täyttämiseksi. Osana selvitystyötä on arvioitu erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen kustannuksia sekä näiden potentiaalisia hyötyjä ja haittoja hallinnonalan virastoille. Hallinnonalan palvelutarpeiden täyttämisen kannalta kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu on hyödyntää markkinoilla jo olemassa olevaa juridiikkaan erikoistunutta tekoälyä, joka kykenee kattamaan koko hallinnonalan tiedossa olevan palvelutarpeen. Edilex AI -palvelun käyttöönotto ei vaadi erillistä käyttöönottoprojektia, käyttöympäristön hankintaa, ohjelmointia tai konfigurointia, mikä tekee palvelun käyttöönotosta erittäin kustannustehokasta. Virastokohtaisten erillisratkaisujen rakentaminen olisi kustannustehoton ratkaisu, joka myös lisäisi palveluiden hallinnollista kuormittavuutta sekä tästä aiheutuvia kustannuksia merkittävästi.
Tekoälyn käyttöönotolla pyritään tehostamaan hallinnonalan työntekijöiden juridisten aineistojen tiedonhakua, mikä korostaa tekoälyllä käytettävissä olevan lähdeaineiston laadukkuutta, kattavuutta ja ajantasaisuutta. Oikeusministeriön hallinnonalan viranomaiset tarvitsevat käyttöönsä juridiikkaan erikoistuneen tekoälyn, jolla on pääsy hallinnonalan toiminnan kannalta keskeisiin juridisiin lähdeaineistoihin. Edilex Lakitieto Oy:n Edilex AI on ainoa markkinoilla oleva generatiivista tekoälyä hyödyntävä ratkaisu, jolla on kattava pääsy hallinnonalan käyttötarpeen kannalta kriittiseksi tunnistettuun lähdeaineistoon. Edilex AI:n käytössä oleva uniikki lähdeaineisto kattaa mm. kotimaisen lainsäädännön, hallituksen esitykset vuodesta 1980 lähtien, oikeuskäytäntöä (KKO, KHO, HO, HAO, MAO, TT sekä VAKO), juridisten lehtien artikkelit (Defensor Legis, Lakimies, Liikejuridiikka, Oikeus, Verotus ja ympäristöjuridiikka) ja Edilex-palvelun lakikirjaston asiantuntijakirjoituksia, referee-artikkeleita oikeudellisista aiheista, oikeustapauskommentteja ja muita lyhyempiä kirjoituksia. Kilpailevilla ratkaisuilla ei ole vastaavaa pääsyä tähän aineistoon.
Järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei tällä hetkellä ole. Hallinnonalan tarpeen kannalta nyt hankittavat aineistot ovat tosiasiallisesti välttämättömiä tekoälyn tehokkaaseen hyödyntämiseen, joten kilpailun puute ei johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. Markkinoilla ei ole olemassa toista tekoälyratkaisua, jolla olisi vastaava pääsy oleelliseksi tunnistettuihin lähdeaineistoihin, ja täten palvelua ei ole saatavilla saman sisältöisenä toiselta toimittajalta. Edilex AI on tunnistettu ainoaksi ratkaisuksi, jolla hallinnonalan palvelutarpeet voidaan täyttää täysimääräisesti kustannustehokkaalla valmisratkaisulla, joka ei edellytä asiakaskohtaisesti räätälöityä ja kustannustehotonta erillisratkaisua.
Tekoälyä koskevien markkinoiden on tunnistettu olevan eräänlaisessa murrostilassa. Oikeusrekisterikeskus seuraa aktiivisesti markkinoiden kehitystä ja arvioi markkinoille syntyvien ratkaisujen käyttökelpoisuutta hallinnonalan palvelutarpeen täyttämiseen suorahankintaperusteen kannalta. Oikeusrekisterikeskus arvioi tilanteen uudelleen mahdollisten vaihtoehtoisten ratkaisujen ilmestyessä markkinoille, ja tekee tämän jälkeen tarvittaessa päätökset palvelukokonaisuuden järjestämisvaihtoehtojen sekä tulevaisuuden osalta.