HML/6086/02.08.08/2025 / Hämeenlinnan kaupungin esiopetuspalveluiden hankinta
Määräaika:
7.12.2029
16.00
(UTC+02:00)
Määräaikaan:
Tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
HML/6086/02.08.08/2025 / Hämeenlinnan kaupungin esiopetuspalveluiden hankinta
Hankintailmoitustyyppi
Kilpailu [TED eF[20]]
Julkaistu
9.11.2025
11.10
(UTC+02:00)
Kysymysten jätön määräaika
24.11.2025
16.00
(UTC+02:00)
Tarjousten määräaika
7.12.2029
16.00
(UTC+02:00)
Organisaatio
Hämeenlinnan kaupunki
Kuvaus
Hämeenlinnan kaupunki (jatkossa myös hankintayksikkö / tilaaja) pyytää osallistumishakemustanne esiopetuspalveluista tämän osallistumispyynnön ja sen liitteiden mukaisesti. Kyseessä on dynaaminen hankintajärjestelmä (DPS), jonka kautta kilpailutetaan kaupungin varhaiskasvatuksen yksittäiset esiopetuspalvelut.
Hankinnan ennakoitu kalenterivuosittainen arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 0 - 600 000 euroa. Kyseessä on arvio, joka ei sido hankintayksikköä. Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska se ei ole tarkoituksenmukaista, kun kyseessä on DPS.
ESIOPETUS
Kunta on perusopetuslain 4 §:n nojalla velvollinen järjestämään sen alueella asuville oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna esiopetusta. Esiopetus järjestetään kunnan päätöksen mukaisesti päiväkodissa, koulussa tai muussa soveltuvassa paikassa. Kunta voi myös hankkia esiopetuksen ostopalveluna esimerkiksi yksityiseltä päiväkodilta. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että esiopetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita (varhaiskasvatuslaki 12 § oikeus varhaiskasvatukseen).
Tämä tarjouspyyntö koskee yksityisiltä palveluntuottajilta hankittavaa esiopetusta.
Esiopetus tulee perusopetuslain 9 §:n mukaisesti kestää yhden vuoden ja sitä tulee järjestää perusopetusasetuksen 3 §:n mukaan vähintään 700 tuntia vuodessa eli keskimäärin neljä tuntia päivässä. Päivään saa kuulua enintään viisi tuntia esiopetusta.
Esiopetukseen osallistuvilla on perusopetuslain 6 §:n mukaisesti oltava mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluja (täydentävä varhaiskasvatus). Perusopetuslain perusteella kunnan velvollisuutena on osoittaa huoltajan hakemuksesta lapselle esiopetuspaikka. Kunta päättää viime kädessä, missä lapsen esiopetus järjestetään.
Esiopetukseen otetuilla lapsilla on oikeus oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tukeen sekä opiskeluhuoltoon. Opetuksen lisäksi oppimateriaalit ovat maksuttomia. Esiopetuksessa lapset saavat jokaisena työpäivänä maksuttoman aterian.
Palvelujen tulee täyttää lainsäädännössä ja muussa viranomaisohjeistuksessa asetetut vaatimukset.
Palvelujen tuottaja vastaa siitä, että sillä on riittävä ja pätevä henkilökunta, laitteet ja välineet sekä toimivat prosessit palvelujen tuottamiseen.
ESIOPETUKSEN TAVOITTEET JA PAINOPISTEET
Esiopetus perustuu lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen, kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Esiopetuksen yleisenä tavoitteena on edistää lapsen kasvu- ja oppimisedellytyksiä yhteistyössä kotien ja huoltajien kanssa, vahvistaa myönteistä minäkuvaa sekä käsitystä itsestä oppijana.
Esiopetuksessa oppiminen tapahtuu leikin, liikkumisen, kokeilun ja tutkimisen kautta. Esiopetus edistää monipuolista vuorovaikutusta ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Opetus toteutuu vertaisryhmässä, jossa lapsi saa aktiivisella osallistumisella hankkia tieto ja ratkaista ongelmia.
Esiopetus järjestetään jokaisen lapsen yhdenvertaisuutta ja osallisuutta tukien. Jokaisella lapsella on oikeus osallistua ja saada tukea oppimiseen. Esiopetusta toteutetaan moninaisuutta, tasa-arvoa ja syrjimättömyyttä kunnioittaen. Esiopetuksen toimintakulttuuria luodaan yhteisölliseksi, turvalliseksi ja kannustavaksi. Esiopetuksen henkilöstö kehittää oppimisympäristöjä ja työtapoja lapsilähtöisesti lapsia ja huoltajia osallistaen.
Esiopetuksessa edistetään lasten laaja-alaista osaamista seuraavilla osa-alueilla: Ajattelu ja oppiminen, kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen sekä osallistuminen ja vaikuttaminen. Laaja-alaisen osaamisen avulla esiopetus antaa lapsille valmiuksia elinikäiseen oppimiseen ja kestävään elämäntapaan.
Esiopetuksen opetuksen tavoitteet on määritelty viitenä kokonaisuutena: Ilmaisun monet muodot, kielten rikas maailma, minä ja meidän yhteisömme, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä kasvan ja kehityn.
Esiopetuksen arviointi tuottaa tietoa esiopetussuunnitelman toteutumisesta ja sen avulla kehitetään sekä opetusta että tuetaan lapsen yksilöllistä kasvua ja oppimista. Arviointi on monimuotoista ja perustuu havainnointiin, dokumentointiin, päätelmiin ja palautteeseen, johon osallistuvat yhteistyössä henkilöstö, huoltajat ja lapset.
Esiopetuksen pedagogisesta suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista esiopetussuunnitelman perusteiden mukaisesti vastaa varhaiskasvatuksen opettaja tai luokanopettaja.