572022 / Tietopyyntö, hoitajakutsuratkaisut

Määräaika: 5.9.2025 16.00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tietopyynnön tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
572022 / Tietopyyntö, hoitajakutsuratkaisut
Hankintailmoitus­tyyppi
Tietopyyntö
Julkaistu
14.8.2025 9.46 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
5.9.2025 16.00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
5.9.2025 16.00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Kuvaus
Tietopyynnön kohteen kuvaus
Helsingin kaupungin sosiaali- terveys ja pelastustoimiala valmistelee hoitajakutsujärjestelmien puitejärjestelyn kilpailutusta. Tämän tietopyynnön tavoitteena on kartoittaa kyseisiä ratkaisuja tarjoavia toimittajia sekä kerätä lisätietoa tarjolla olevien ratkaisujen ominaisuuksista kilpailutuksen suunnittelua varten.
Kartoitamme tietopyynnöllä erityisesti kokonaisratkaisuja, jotka ovat toimintavarmoja (kuten kestävät kolhuja, eivät tukkeudu useista hälytyksistä, toimiva ylläpito) sekä helppokäyttöisiä. Ratkaisukokonaisuudelta toivotaan sujuvaa käyttöönottoa, skaalautuvuutta ja mukautettavuutta eri yksiköiden tarpeisiin sekä toimivaa sopimukseen kuuluvaa huoltoa. Tärkeinä ominaisuuksina nähdään monipuoliset aktiivisuushälytykset (potilaan / asukkaan liikkuminen), mahdollisuus ohjata hälytyksiä eri numeroihin ja hoitajille vuorokaudenajan mukaan sekä hälytyksiin liittyvä raportointimahdollisuus. Järjestelmän yhdistettävyys jo olemassa oleviin järjestelmiin ja laitteisiin, järjestelmään liittyvä mobiiliapplikaatio, puheyhteys asukkaaseen / potilaaseen sekä langattomuus ja laitteiden vähyys ovat aiheita, jotka ovat nousseet vahvasti keskusteluissa esiin. Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat myös ratkaisun mahdollisesti hyödyntämät uudet teknologiat, kuten radioaaltosensorit.
Yleiskuvaus tietopyynnöstä
Hoitajakutsujärjestelmien voimassa oleva puitejärjestely on päättymässä, minkä vuoksi uuden puitejärjestelyn kilpailutus on ajankohtaista. Uudessa puitejärjestelyssä keskeistä on huomioida sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -toiminnasta nousevat toiminnan tarpeet ja vaatimukset.
Hoitajakutsujärjestelmä toimii teknologisena ratkaisuna, joka mahdollistaa potilaiden tai asukkaiden sekä hoitohenkilökunnan välisen nopean ja tehokkaan viestinnän vuorokauden ajasta ja päivästä riippumatta. Järjestelmä on kriittinen potilas- ja asukasturvallisuuden kannalta. Ratkaisun toimintavarmuudella, skaalautuvuudella ja soveltuvuudella erilaisiin keskuksiin ja sairaaloihin varmistetaan, että kaikki kaupungin hoidossa olevat potilaat ja asukkaat voivat hyötyä paremmasta turvallisuudesta ja hoidon laadusta.
Tietopyynnön tavoitteet
Tietopyynnön tavoitteena on kartoittaa, millaisia hoitajakutsujärjestelmiä markkinoilla on saatavilla. Ratkaisujen tulisi soveltua laajoihin ja monimutkaisiin tilaratkaisuihin sekä skaalautua laajasti erilaisiin seniorikeskuksiin sekä sairaaloihin.
Ratkaisun avulla on tarkoitus sekä parantaa potilaiden ja asukkaiden turvallisuutta että nopeuttaa avun saantia. Ratkaisun tarkoitus on myös tukea henkilöstön työtä, parantaa työn tehokkuutta ja vähentää hoitohenkilökunnan kuormitusta esimerkiksi toimivien aktiivisuushälytysten ja hälytysreititysten kautta.
Käyttäjät
Hoitajakutsujärjestelmän puitejärjestelyn kohderyhmänä ovat sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -toiminta. Ensisijaisia käyttäjäryhmiä ovat hoitohenkilökuntaan kuuluvat henkilöt, kuten sairaanhoitajat, lähihoitajat sekä hoiva-avustajat mutta myös muut asukkaiden ja potilaiden kanssa työskentelevät henkilöt, kuten terapeutit ja sosiaaliohjaajat kuuluvat järjestelmän käyttäjäryhmiin.
Tietopyynnön kohteen vähimmäisvaatimukset
Tietopyyntöön osallistuvan toimittajan hoitajakutsujärjestelmän tulee olla teknisesti kehittynyt, luotettava ja sen yhdistettävyyttä muihin järjestelmiin (kuten esimerkiksi henkilöturvajärjestelmät tai hoitolaitoksessa jo käytössä olevat muut järjestelmät) tulee voida arvioida tietopyyntöön annetusta vastauksesta. Arvostamme myös kuvausta siitä, kuinka aktiivisesti järjestelmää kehitetään teknologisen kehityksen myötä. Ratkaisun tulee tarjota luotettavaa tietoa asukkaan tai potilaan aktiivisuudesta minimaalisilla virheellisillä hälytyksillä.
Toivomuksena olisi myös, että toimittaja kuvaisi vastauksessaan ratkaisun elinkaarikustannukset (laitehankinnat, käyttöönotto, lisenssit, ylläpito / huolto ja päivitykset) selkeästi ja vastauksessa annettava alustava hinta-arvio olisi laskettu per asiakas / potilas per kuukausi, jotta eri ratkaisujen hinnoittelua ja kustannuksia voidaan vertailla eri vastausten kesken.
Hinta-arviossa tulee myös ilmetä kokonaiskustannukset, joiden perusteella Hankintayksikön on mahdollista laskea ja arvioida hankinnan kokonaiskustannusta erilaisille loppukäyttäjämäärille ja käyttö/sopimusajoille.
Tietopyyntöön osallistujalta pyydetään seuraavat tiedot:
- Vapaamuotoinen kuvaus hoitajakutsujärjestelmäratkaisusta. Kuvauksesta tulisi muun muassa ilmetä miten ratkaisu täyttää tässä tietopyynnössä ilmoitetut vaatimukset sekä miten se soveltuu erilaisille asukas / potilasryhmille, joista osalla on hyvin alentunut toimintakyky. Lisäksi kuvaus miten ratkaisu soveltuu rakennuksiin ja tiloihin, jotka ovat pinta-alaltaan laajoja, jakautuvat useampaan kerrokseen ja rakennukseen ja, joissa henkilökunta voi olla kaukana asiakkaista / potilaista.
- Kuvaus miten ratkaisu toimii, millaiset ovat sen tekniset tiedot sekä millaisista laitteista ja järjestelmistä se koostuu. Mitä ratkaisu vaatii käyttöympäristöltään ja käyttäjältään? Millaisten ratkaisujen kanssa se on yhteensopiva ja millaisiin ratkaisuihin se voidaan integroida? (Hankintayksikön tulee voida arvioida toimittajan vastauksen perusteella ratkaisun yhteensopivuutta toimialan nykyisten ja olemassa olevien ratkaisujen ja järjestelmiensä kanssa)
- Toimittajan arvio ratkaisun kokonaiskustannuksista edellä esitetyn mukaisesti. Mistä ratkaisun kulut koostuvat ja millainen on hinta-arvio per loppukäyttäjä? (Saadun hinta-arvion perusteella Hankintayksikön on tarkoitus arvioida tulevan hankinnan kokonaiskustannusta erilaisille käyttäjämäärille sekä erilaisille käyttö / sopimusajoille)
Tietopyyntöön osallistuminen
Tällä ilmoituksella ei pyydetä tarjouksia. Tietopyyntöön vastaaminen tai vastaamatta jättäminen ei estä mahdolliseen tulevaan tarjouskilpailuun osallistumista. Tietopyyntö ei velvoita Hankintayksikköä toteuttamaan varsinaista tarjouskilpailua. Päätös mahdollisen tarjouskilpailun järjestämisestä ja hankintakokonaisuudesta tehdään esiselvitys- ja kartoitusvaiheen jälkeen. Tietopyynnöllä kerätyt tiedot säilyvät täysin luottamuksellisina ja niitä tullaan käyttämään ainoastaan kilpailutuksen suunnitteluun. Annetut vastaukset tulevat vain Hankintayksikön käyttöön.
Kiinnostuneita toimittajia pyydetään toimittamaan yhteystiedot, pyydetyt tiedot ja kuvaukset sähköpostitse osoitteeseen:
[email protected] viimeistään 5.9.2025 klo 16:00 mennessä.
Sähköpostin otsikkokenttään pyydämme ilmoittamaan otsikoksi: "Tietopyyntö, hoitajakutsuratkaisut”.
Tiedot voi toimittaa vapaamuotoisesti ja vastaukseen voi liittää erillisiä liitteitä.
Kirjallisten vastausten lisäksi Hankintayksikkö voi myös pyytää tietopyyntöön vastaavilta tapaamista ja lisätietoja, mikäli katsoo sen tarpeelliseksi.
Vastauksia ei vastaanoteta muulla tavalla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala tuottaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille vahvalla osaamisella ja yhteistyöllä. Olemme yksi Suomen suurimmista sote- ja pelastuspalveluiden tuottajista, ja meillä työskentelee yli 15 000 aitojen tekojen ja kohtaamisten ammattilaista. Rakennamme yhdessä parempaa kaupunkia, jossa jokainen voi elää hyvää elämää. Me sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaiset haluamme olla helsinkiläisten apuna ja tukena eri elämänvaiheissa: olemme kanssakulkijoina niin neuvolaikäisille, lapsille, nuorille, aikuisille, perheille kuin ikääntyneillekin. Teemme merkityksellistä työtä tarjoamalla yhdenvertaiset ja laadukkaat hyvinvointia ja terveyttä tukevat palvelut.