LPR/1028/02.08.03/2025 / Brändiuudistus Lappeenrannan kaupungille

Määräaika: 10.9.2025 12.00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
LPR/1028/02.08.03/2025 / Brändiuudistus Lappeenrannan kaupungille
Hankintailmoitus­tyyppi
Kansallisen kynnysarvon alittava hankinta (pienhankinta)
Julkaistu
13.8.2025 8.45 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
27.8.2025 12.00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
10.9.2025 12.00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Lappeenrannan kaupunki
Kuvaus
Lappeenrannan kaupunki hakee toimittajaa toteuttamaan kaupungille brändiuudistuksen.
Tavoitteena on luoda Lappeenrannan kaupungille uusi vahva, erottuva ja aikaa kestävä kaupunkibrändi, joka on helposti sovellettavissa kaupungin eri palveluiden sekä markkinointi- ja viestintäkampanjoiden käyttöön. Brändin tulee tukea kaupunkistrategiaa, ilmentää kaupungin arvoja ja puhutella kaupunkilaisia ja muita kohderyhmiä.
Etsimme toimittajaa, jolla on rohkeutta tarkastella paikkabrändin luomista uudella tavalla ja auttaa meitä esittämään oikeita kysymyksiä, jotta lopputuloksena on vaikuttava, mutta käytännönläheinen kaupunkibrändi, jonka niin kuntalaiset kuin koko kaupunkiorganisaatiokin kokevat omakseen. Emme kaipaa sanahelinää, vaan aidosti lappeenrantalaisuutta ilmentävän brändin, joka perustuu vahvasti kaupunkilaisten ja muiden käyttäjien osallistamiseen ja sen kautta löytyneisiin tuloksiin.
Toimittajan vastuulla on toteuttaa Lappeenrannan kaupungille brändiuudistus, johon sisältyy käyttäjien osallistamista, esimerkiksi johtoryhmän jäsenten haastatteluita ja kaupunkilaisille suunnattu verkkokysely, sekä tulosten pohjalta työstetty uusi brändikonsepti. Brändikonseptiin tulee sisältyä brändi-idea tai johtoajatus, ydinviesti tai viestit keskeisille kohderyhmille sekä positiointi.
Valmistuneesta työstä tehdään tilaajalle brändiohjekirja, joka koostuu brändin esittelystä ja visuaalisesta identiteetistä. Brändiohjekirjassa kerrotaan, kuinka brändiä toteutetaan eri palveluissa, sovelluksissa sekä viestinnässä ja markkinoinnissa. Visuaalisen identiteetin tulee sisältää vähintään logo, värimaailma, typografia ja visuaaliset elementit. Se voi ottaa kantaa myös kuvituksiin, kuvamaailmaan sekä liikkuvaan kuvaan. Visuaalisen ilmeen tulee täyttää digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimukset. Työhön sisältyy uuden brändin käyttöönotto-ohjaus tilaajalle.
Brändityössä voi hyödyntää soveltuvissa osin Lappeenrannan kaupungin nykyistä brand bookia, esimerkiksi hyödyntämällä toimistokäytössä olevaa typografiaa. Suhtaudumme myös uteliaasti ehdotuksiin, joissa esitetään, miten Lappeenrannan kaupungin nykyisen logon voisi tuoda tähän päivään.
Tilaajan kanssa käydään aloituspalaveri, jossa sovitaan erikseen eri sidosryhmien osallistamisesta sekä työnjaosta. Sovittaessa Lappeenrannan kaupungin viestintä ja markkinointitiimi voi osallistua asukkaiden ja sidosryhmien osallistamiseen esimerkiksi järjestämällä osallisuustilaisuuksia. Tarjoaja voi huomioida tämän ehdotuksessaan.
Kilpailutus tehdään käänteisenä kilpailutuksena, eli ranskalaisena urakkana. Käänteisessä kilpailutuksessa hankinnan enimmäishinta on määritelty etukäteen, eli hinnoilla ei kilpailla. Tästä tulee myös termi kiinteähintainen kilpailutus. Tarjoajat siis kilpailevat yksinomaan laatutekijöillä. Hankinnan arvo on 37 000 euroa (alv 0%).
Sopimus syntyy, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimuskausi alkaa mahdollisimman pian hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Sopimuskausi on voimassa 1 vuoden (12kk) sopimuksen alkamisesta. Sopimus voidaan päättää tilaajan ja toimittajan yhteisymmärryksessä aikaisemminkin, aikaisintaan, kun brändiohjekirja on toimitettu hyväksytysti ja tilaajalle on pidetty tilaajan riittämäksi katsoma käyttöönotto-ohjaus.