OUKA/8030/02.08.01/2025 / Kestävän ja uudistavan matkailun työpajat

Määräaika: 13.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
OUKA/8030/02.08.01/2025 / Kestävän ja uudistavan matkailun työpajat
Hankintailmoitus­tyyppi
Kevennetty kilpailutus (pisteytys)
Julkaistu
2.6.2025 15:58 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
6.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
13.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Oulun kaupunki
Kuvaus
1. HANKINNAN TAUSTA JA TARKOITUS
BusinessOulu liikelaitos (jäljempänä: ”Hankintayksikkö” tai ”Tilaaja”) on Oulun kaupungin työllisyys- ja elinkeinoliikelaitos, jonka tehtävänä on edistää Oulun elinkeinoelämän kasvua ja kansainvälistymistä.
Tämä hankinta liittyy Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla (STORe) hankkeeseen (jäljempänä myös ”hanke”). Hankkeen rahoittajana toimii Pohjois-Pohjanmaan liitto (EAKR) ja sen toteutusaika on 31.12.2025 asti.
Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla (STORe) – hanke on seudullinen ryhmähanke, jonka tavoitteena on nostaa Oulun seutu yhdeksi kestävän matkailun tiedolla johdetuksi kansainväliseksi kärkikohteeksi Euroopassa.
Tässä ryhmähankkeessa ovat mukana Oulun kaupunki ja Limingan kunta, Humanpolis Oy, Raahen kaupunki, Iin Micropolis Oy sekä yhteismarkkinointiyhtiö Oulun Matkailu Oy.
Tämä hankinta liittyy BusinessOulun hallinnoimaan osatoteutukseen ryhmähankkeessa. Valittu toteuttaja on hankintaoptiona ryhmähankkeen kaikkien osatoteuttajien käytettävissä matkailun kestävyyden kehittämiseen, sekä vastaavien työohjelmien toteuttamiseen. Nämä mahdolliset hankinnat ovat erillisiä hankintoja/palveluostoja ilman erillistä kilpailutusta sopimuskauden aikana. Muut osatoteuttajat mainittuna yllä.
Kestävä matkailu on noussut yhdeksi keskeiseksi matkailun ja matkailijan tarpeista ja arvoista. Kestävä matkailu huomioi nykyiset sekä tulevat taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutukset. Siinä huomioidaan matkailijoiden, toimialan, ympäristön ja lähiyhteisöjen tarpeet. UNWTO:n Agenda 2030 määrittelee globaalit kestävän kehityksen tavoitteet (SDG), joihin sisältyy 17 osa-aluetta. Nämä on ryhmitelty kestävän matkailun viiden pääteeman alle, joita ovat Ihmiset (people), planeetta (planet), hyvinvointi (prosperity), rauha (peace) ja yhteistyö (partnership).
2. HANKINNAN KOHDE
Tällä tarjouspyynnöllä Oulun kaupunki / BusinessOulu liikelaitos hakee asiantuntijaa (myöhemmin ”Tarjoaja”) toteuttamaan kestävän ja uudistavan matkailun työpajoja matkailun kestävän kehittymisen tueksi.
Hankinnan tavoitteena on tuottaa syksyn 2025 aikana työpajoja matkailutoimialan toimijoille kestävän ja uudistavan matkailun osaamisen kehittämiseksi.
Työpajojen kokonaisuuden tulee sisältää seuraavat osa-alueet:
- Kestävä matkailu, lyhyt webinaari. Sisältää yleisinfon kestävästä matkailusta.
- Uudistava matkailu, lyhyt webinaari. Sisältää yleisinfon uudistavasta matkailusta.
- Kestävän matkailun työpaja. Sisältää konkreettista työskentelyä kestävän matkailun teeman ympärillä, mm. kestävyys yrityksen toiminnassa, kestävyys matkailutuotteissa, sertifiointi ja STF-merkki, sekä aiheesta viestiminen.
- Uudistavan matkailun työpaja. Sisältää konkreettista työskentelyä uudistavan matkailun teeman ympärillä, mm. uudistavuuden näkökulman ja menetelmien lisääminen yrityksen toiminnassa ja tuotteissa, sekä aiheesta viestiminen.
Sisällöissä tulee ottaa huomioon kestävyyden ekologinen, kulttuurinen, sosiaalinen, taloudellinen ja poliittinen näkökulma.
Tarjoajan tulee esittää tarjousvaiheessa alustava toteuttamissuunnitelma työpajoille:
1) Webinaarien ja paikan päällä toteutettavien työpajojen toteuttamissuunnitelma, jossa kuvataan tilaisuuksien eri osa-alueet, sisällöt sekä niiden tavoitteet, tulee sisältää työn vaiheet, aikataulu, resurssien käyttö, toimijoiden ja sidosryhmien osallistamisen malli (miten osallistetaan kehittämistoimenpiteisiin) sekä konkreettinen hyöty eri matkailutoimijoille.
2) Tarjoajan tulee ottaa huomioon toteuttamissuunnitelmassa Oulun matkailun tavoitteet (Oulun seudun matkailun master plan) sekä Visit Finlandin kansalliset kestävän matkailun periaatteet.
Tarjoajalta edellytetään tutustumista alueen kohteisiin sekä käytännönläheistä ja innovatiivista näkökulmaa suunnitelmaan. Työ edellyttää konkreettista kehittämistä Oulussa ja Oulun seudulla toimivien matkailuyritysten ja matkailun eri sidosryhmien kanssa.
Suunnitelmassa toteutettavat webinaarit toteutetaan etäyhteydellä verkossa ja työpajat paikan päällä Oulussa (paikan päällä toteutettavissa työpajoissa ei etäosallistumismahdollisuutta).
Työ tulee aikatauluttaa syys-marraskuulle 2025. Tilaaja varaa oikeuden mahdollisten lisäpäivien hankinnalle hankkeen aikana.
Tilaaja järjestää tarpeiden mukaiset tilat ja tarjoilut, niitä ei tarvitse ottaa tarjouksessa huomioon.
Tarjouksessa tulee huomioida kaikki matkakustannukset, paikan päällä järjestettyjen tapaamisten mukaisesti.
Työpajoissa esitettävän ja kaikista työpajoista muodostuvan materiaalin tulee olla julkista ja kaikkien saatavilla.