7056/02.08.03/2025 / Tekoälyyn pohjautuva päätöksenteon tukijärjestelmä sosiaalihuollon asiakkaiden palveluissa

Määräaika: 13.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tietopyynnön tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
7056/02.08.03/2025 / Tekoälyyn pohjautuva päätöksenteon tukijärjestelmä sosiaalihuollon asiakkaiden palveluissa
Hankintailmoitus­tyyppi
Tietopyyntö
Julkaistu
27.5.2025 10:47 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
13.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
13.6.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Kuvaus
Tämä ilmoitus ei ole hankintailmoitus tai tarjouspyyntö, vaan tietopyyntö mahdollisille hankinnasta kiinnostuneille tarjoajille. Tietopyyntö ei sido Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta eikä hankinnasta kiinnostuneita markkinatoimijoita hankintaan eikä tietopyyntöön vastaaminen ole edellytys kilpailutukseen osallistumiselle.
Tällä tietopyynnöllä pyrimme selvittämään, onko markkinoilla toimijaa, joka pystyisi tarjoamaan valmiin tuotteen mahdollisilla suomalaisilla tuotantokäytössä olevilla referensseillä ja ratkaisun esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Tavoitteena on selvittää, miten hankinta voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksen mukaisella tavalla sekä tiedottaa markkinoita mahdollisesta tulevasta hankinnasta.
Tietopyynnössä toimittajilta pyydetään selvityksiä seuraavista ratkaisun vaatimuksista:
Ominaisuudet:
- Ratkaisu lukee ja analysoi suomenkielisiä kotihoidon asiakkaasta tehtyjä kirjauksia Kanta-Hämeen hyvinvointialueen käytössä olevasta potilastietojärjestelmästä (Lifecare)
- Ratkaisussa tekoäly kykenee löytämään heikkoja signaaleja asiakkaan voinnin muutoksista ja niiden avulla ennustamaan tulevia poikkeamia.
- Ratkaisu adaptoituu kunkin asiakkaan tilanteeseen niin, että hälyttää vain kyseiselle asiakkaalla epätyypillisistä poikkeamista
- Ratkaisu järjestää asiakkaat poikkeaman vakavuuden mukaiseen järjestykseen
- Ratkaisun tekoälymallit ovat valmiiksi opetettuja (ei tarvitse opettaa Tilaajan aineistolla)
- Ratkaisussa on valmiit integraatiot Lifecareen (asiakastiedot, kotihoidon käyntikirjaukset, laboratoriotulokset, diagnoosit) sekä turvapuhelinjärjestelmään.
Palvelun tulisi olla käytettävissä ja alla luetellut ominaisuudet toiminnassa kuukauden kuluessa mahdollisesti hankintapäätöksestä.
Asiakkaan tietojen tekoälypohjainen analysointi ja poikkeamien ennakointi tulisi sisältää:
- Fyysinen toimintakyky, kuten arkisuoriutuminen, ruokailun poikkeamat, fyysinen aktiivisuus, päivä- ja unirytmi, laitoshoidon riski
- Psyykkinen toimintakyky, kuten kognitio, masennus, itsetuhoisuus, hoitovastaisuus, sekavuus, kommunikointi, epäsovelias käyttäytymisen
- Terveydentila, kuten terveydentilan vakaus, kaatumisriski, krooninen kipu, painehaavariski, aliravitsemusriski, kuivumisriski
- Elintoiminnot ja niiden poikkeamat, kuten hengitys, syke, verenpaine, happisaturaatio, kehon lämpö
- Lääkitys, kuten haittavaikutukset, maksan ja munuaisten vajaatoiminta, lääkityksen kesto ja määrä
- Turvapuhelinkäyttäytyminen, kuten aiheettomat puhelut, muutokset puheluidenmäärässä ja poikkeava päivärytmi
- Päivystyskäyntiriski
- Käyntimäärän arviointi, ehdottaa tarvittaessa käyntien vähentämistä tai vaihtamista etähoivan kautta tehtäväksi
Tulevan kilpailutuksen onnistumisen varmistamiseksi on tärkeää, että tarjoajat antavat hankintayksikölle mahdollisimman laajasti pyydettyjä tietoja. Kaikki tietopyynnössä saadut tiedot käsitellään luottamuksellisesti.
Tietopyyntö ei velvoita Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta toteuttamaan hankintaa tietopyynnössä tai sen liitteissä kuvatulla tavalla ja tarjouskilpailu voidaan myös jättää toteuttamatta.
Tietopyyntö ja mahdollinen markkinavuoropuhelu ei ole osa varsinaista hankintamenettelyä. Osallistuminen mahdolliseen
myöhemmin järjestettävään tarjouskilpailuun ei edellytä osallistumista tietopyyntöön tai markkinavuoropuheluun eikä vaikuta tarjoajan asemaan varsinaisessa tarjouskilpailussa.
Tässä ilmoituksessa esitetyt tiedot ja kuvaukset ovat alustavia ja suuntaa antavia ennakkotietoja, jotka eivät sido Kanta-Hämeen hyvinvointialuetta. Tietopyyntöön vastanneille ei makseta korvausta tietopyyntöön vastaamisesta tai mahdollisiin tietopyyntöön liittyviin markkinavuoropuhelutilaisuuksiin osallistumisesta. Mikäli markkinavuoropuhelutilaisuudet toteutuvat, ne toteutetaan
suomen kielellä.
Pyydämme hankinnasta kiinnostuneita toimijoita lähettämään liitteen 1 mukaiset vastauksensa tietopyyntöön 13.6.2024 klo 12.00 mennessä sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Viestin aiheeksi maininta ”Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietopyyntö AI tukijärjestelmä”.