563188 / Kutsu markkinavuoropuheluun: Gradia.fi -verkkosivujen ylläpito- ja kehittämiskumppani (Drupal)
Määräaika:
19.6.2025
15:00
(UTC+03:00)
Määräaikaan:
Tietopyynnön tiivistelmä
Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
563188 / Kutsu markkinavuoropuheluun: Gradia.fi -verkkosivujen ylläpito- ja kehittämiskumppani (Drupal)
Hankintailmoitustyyppi
Tietopyyntö
Julkaistu
6.6.2025
14:57
(UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
16.6.2025
15:00
(UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
19.6.2025
15:00
(UTC+03:00)
Organisaatio
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia
Kuvaus
Tämä ei ole ennakkoilmoitus, hankintailmoitus eikä tarjouspyyntö, vaan kutsu markkinavuoropuhelutilaisuuteen, jonka avulla kartoitetaan markkinoita ja valmistellaan tulevaa hankintaa. Hankintayksikkö voi käyttää vuoropuhelun vastauksia tulevan hankinnan suunnittelussa. Osallistujia ei pyydetä toimittamaan tarjouksia, eikä tietopyynnön julkaisemisella aloiteta tarjouskilpailua.
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia kutsuu palveluntuottajia markkinavuoropuheluun gradia.fi -verkkopalvelun teknisen sovellustuki-, ylläpito- ja jatkokehityspalveluiden hankinnan ja palvelun teknisen haltuunoton valmisteluun liittyen. Tulevalta toimittajalta tullaan edellyttämään vahvaa osaamista Drupal-järjestelmästä, laadukkaiden ja saavutettavien käyttöliittymien suunnittelusta ja toteutuksesta sekä palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämisestä suunnittelussa.
Markkinavuoropuhelun tavoitteena on saada lisätietoja Drupal-ohjelmistotaloista ja niiden palvelumalleista sekä selvittää palvelun kilpailuttamiseen liittyviä kysymyksiä. Gradia.fi -verkkopalvelu on tarkoitettu kaikille Gradian kohderyhmille, jotka ovat kiinnostuneita Gradian koulutus- ja harrastusmahdollisuuksista: nuoret ja aikuiset opiskelijat, työelämä sekä musiikin ja tanssin harrastajat.
Markkinavuoropuhelu ei velvoita hankintayksikköä toteuttamaan varsinaista hankintamenettelyä.
Alustavat palveluvaatimukset, tekniset yksityiskohdat ja kysymykset palveluun liittyen:
Palvelun laajuus:
- Drupal-verkkopalvelun ja alustan tekninen ylläpito
- Käyttöliittymän kehittäminen
- Palvelun pienkehitystyöt ja jatkokehitys
- Miten ylläpitomalli käytännössä toimii? Minkälaisia käytänteitä teillä on vastuunjakojen dokumentointiin ja miten varmistetaan, että nämä käytännössä saadaan toimimaan?
- Minkälainen prosessi on ylläpitotöissä, pienkehitystöissä ja jatkokehityksessä?
Drupal-osaaminen ja kokemus:
- Kokemus Drupal 10-versioista (Gradia.fi:llä käytössä 10.3.14, 26.5.2025), siirtymä 11-versioon
- Referenssit vastaavan kokoisista projekteista (esim. muut oppilaitokset tai julkiset toimijat)
Tietoturva ja saavutettavuus:
- Osaaminen tietoturvapäivityksissä, saavutettavuudessa (WCAG 2.1 A- ja AA-tasot) ja suorituskyvyn optimoinnissa
- Kyky reagoida nopeasti tietoturvahaavoittuvuuksiin ja tekniset suojauskeinot
- Vahva ymmärrys julkishallinnon vaatimuksista saavutettavuuden ja tietosuojan (GDPR) osalta, evästehallinta
- Toimintamalli palvelunestohyökkäyksissä ym.
- Toimintamalli tarvittavissa moduulipäivityksissä
Integraatioiden hallinta:
- JSON (rajapinta)
- Wilma/Primus (koulutushaku)
- Azure/AD (käyttäjäoikeudet ja -roolit)
- Yhteystiedot (Power apps)
- Chat: minkälaisiä kokemuksia tekoälypohjaisesta chatistä?
- Mediaflow (tulossa)
- Minkälaisia integraatioita olette toteuttaneet julkishallinnon tai oppilaitosten kanssa?
Jatkuva kehittäminen ja analytiikka
- Miten varmistatte verkkopalvelun eheän kokonaisuuden käyttökokemukseltaan (sisällöt, toiminnallisuus, visuaalisuus)?
- Ehdotukset palvelun kehittämisestä (esim. käytettävyyden, analytiikan, saavutettavuuden parantaminen)
- Tärkeää UX/UI-suunnittelussa käytettävyys, selkeys ja saavutettavuus. Kuuluuko tiimiin UX/UI-suunnittelijoita?
- Kokemukset palvelumuotoilun hyödyntämisestä verkkopalveluiden kehittämisessä
- Miten toteutatte jatkuvaa kehittämistä asiakkaiden kanssa? Minkälaisia esimerkkejä/yhteistyömalleja teillä on käytössä?
- Analytiikka- ja optimointiosaaminen (esim. GA4, Search Console, hakukoneoptimointi)
- Datan hyödyntäminen verkkopalveluiden kehittämisessä
- Tuotteko esille, jos on tullut uusia moduuleja tai ratkaisuja, jotka voisivat olla hyödyllisiä ottaa käyttöön verkkosivuilla?Konsultoitteko asiakasta tällaisissa tilanteissa?
Yhteistyön käytännöt
- Kuinka toimittaja tekee yhteistyötä asiakkaan (Gradia) kanssa?
- Kuinka toimittaja tekee yhteistyötä sisäisten sidosryhmien (oma organisaatio) kanssa?
- Käytettävät työkalut (esim. Jira, Click Up, Slack, Figma)
Palvelunhallinta ja tukimalli
- Tukiprosessi: vasteajat, palvelutasosopimus (SLA), vikailmoitusten käsittely
- Versionhallinta, testaus- ja julkaisuprosessit: minkälainen prosessi näissä on?
- Testiympäristö vaaditaan
- Miten turvaatte toiminnan jatkuvuuden muutostilanteissa? Vaihtuuko tiimi usein, vai pysyykö samana, jolloin hiljainen tieto ei katoa?
- Miten uudet tekijät perehdytetään sivustoon?
Kustannusmalli
- Selkeä hinnoittelu ylläpidolle, tuntihinnat lisätyölle, mahdolliset kuukausittaiset kiinteät kustannukset
- Konsultointi
- Projektinhallinta
- Käyttöliittymäsuunnittelu
- Graafinen tuotanto
- Ylläpitotyöt, testaus, ohjelmistokehitys
- Miten muodostatte työmääräarviot? (Esim. pienkehitys, jatkokehitys)
- Miten varmistatte työmääräarvioiden seurannan ja toteutumisen?
Ylläpitopalvelun muutos ja haltuunotto
- Miten nykyinen sivusto siirtyisi uudelle ylläpitäjälle? Oletteko ottaneet teknisesti haltuun ns. valmiita Drupal-sivustoja?
- Mitä ylläpitopalvelun muutoksessa täytyy huomioida?
- Palvelun virtuaalipalvelimet ovat tällä hetkellä Gradian Azure-kapasiteetissa. Jos haluaisimme siirtyä pois oman kapasiteetin käytöstä, onko teillä tarjota kapasiteettipalveluita verkkosivuillemme? Miten kapasiteettipalvelut on hinnoiteltu? Mitä palveluita kuuluu kapasiteettipalveluiden perushintaan ja mitä lisämaksullisia palveluita tarjoatte?
Markkinavuoropuheluihin osallistumisesta ei makseta korvausta eikä tilaisuuteen osallistuminen sido kumpaakaan osapuolta tulevassa tarjouskilpailussa. Osallistuminen markkinavuoropuheluun ei myöskään ole edellytyksenä mahdolliseen myöhemmin järjestettävään tarjouskilpailuun osallistumiselle. Markkinavuoropuhelussa annettuja tietoja käsitellään luottamuksellisesti.
Markkinavuoropuhelut toteutetaan elo-syyskuussa 2025 ja mahdollisen hankintamenettelyn arvioidaan käynnistyvän loppusyksystä 2025. Aikataulut ovat arvioita eivätkä hankintayksikköä sitovia.
Markkinavuoropuhelutilaisuudet järjestetään Teams-palvelun kautta. Ilmoittautuneille toimitetaan osallistumislinkki tilaisuuteen erikseen.