VN/X/2025 / Pelastustoimen sähköinen asiointi

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
VN/X/2025 / Pelastustoimen sähköinen asiointi
Hankintailmoitus­tyyppi
Suunnittelu [TED eF[4]]
Julkaistu
30.5.2025 11:08 (UTC+03:00)
Organisaatio
Hanselin kilpailutuspalvelut
Kuvaus
Hankinnan kohteena on pelastustoimen sähköisen asiointijärjestelmän toteuttamisessa tarvittavat asiantuntijapalvelut, teknologiaratkaisut ja kapasiteettipalvelut sekä valmiin, tuotantokäyttöön siirretyn järjestelmän ylläpito- ja kehityspalvelut.
Pelastustoimen sähköinen asiointi on osa laajempaa yhteiskunnallista digitalisaatiokehitystä, jonka tavoitteena on parantaa julkisten palvelujen saavutettavuutta, tehokkuutta ja turvallisuutta. Digitalisaatio tarjoaa mahdollisuuden vastata sekä kansalaisten että organisaatioiden kasvaviin odotuksiin helpommista ja nopeammista asiointitavoista. Samalla se tehostaa pelastustoimen toimintaprosesseja sekä vahvistaa ja sujuvoittaa yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa.
Hankinnan tavoitteena on kehittää valtakunnallinen yhteinen sähköinen asiointipalvelu korvaamaan nykyisiä html-, pdf- ja paperilomakkeita. Lisäksi on tarkoitus toteuttaa muita asiointipalveluita esimerkiksi taloyhtiöiden omavalvontaan.
Alustavasti on suunniteltu, että hankinta jakautuu kolmeen keskeiseen kokonaisuuteen seuraavasti:
• Kapasiteettipalvelut: tekninen ympäristö palvelujen ajamiseen, mukaan lukien skaalautuvuus, suorituskyky ja valvonta
• Teknologiaratkaisut: sähköisen asioinnin alustat, käyttöliittymät, integraatiot ja tunnistautuminen
• Asiantuntijapalvelut: suunnittelu, määrittely, toteutuksen tuki ja käyttöönoton valmistelu
Järjestelmän kehitys toteutetaan vaiheittain Onnettomuuksien ehkäisy (OE) -järjestelmän kehittämisen rinnalla sekä huomioiden muut sähköisen asioinnin kehittämistarpeet.
Hankintayksikkö valitsee tarjouskilpailun perusteella yhden (1) sopimuskumppanin, jonka kanssa sähköinen asiointijärjestelmä on tarkoitus toteuttaa yhteistyössä.
YLEISTÄ
Huomioittehan, että kyseessä on ennakkoilmoitus (jäljempänä ilmoitus), eikä tällä ilmoituksella pyydetä vielä osallistumishakemuksia tarjouskilpailuun, vaan hankintayksikkö päättää varsinaisen tarjouskilpailun käynnistämisestä erikseen.
Tällä ilmoituksella annetut tiedot ovat alustavia ja saattavat muuttua valmistelun edetessä.
ILMOITTAUTUMINEN
Markkinavuoropuheluun osallistumisesta kiinnostuneita yrityksiä pyydetään ilmoittautumaan Forms-lomakkeella: https://forms.office.com/e/3LKXwyZswK
Pyydämme kiinnostuneita yrityksiä ilmoittautumaan viimeistään 13.6.2025 mennessä.
MARKKINAVUOROPUHELU
Ilmoitukseen liittyy kutsu markkinavuoropuheluun, jossa hankinnasta kiinnostuneilla toimijoilla on mahdollisuus käydä hankintaa koskevaa teknistä vuoropuhelua hankintayksikön kanssa. Markkinavuoropuhelun tarkoituksena on käydä yleisellä tasolla keskustelua hankinnan kohteesta ja sen määrittämisestä. Markkinavuoropuhelu toteutetaan lähettämällä kilpailutuksen luonnosmateriaalia kommenteille, johon on mahdollista antaa kommentteja kirjallisesti. Tällä hetkellä ei suunnitella yrityskohtaisia tapaamisia.
Markkinavuoropuhelu ei sido hankinnasta kiinnostunutta toimijaa myöhemmin toteutettavaan tarjouskilpailuun osallistumiseen.
Sisäministeriö vastaa varsinaisesta kilpailutusprojektista. Hansel Oy toimii kilpailutuksessa konsultoivassa roolissa.