558969 / Kutsu markkinavuoropuheluun - Turun kaupungin automaattisen joukkoliikenteen palveluja Majakkarannan alueella

Määräaika: 9.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tietopyynnön tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
558969 / Kutsu markkinavuoropuheluun - Turun kaupungin automaattisen joukkoliikenteen palveluja Majakkarannan alueella
Hankintailmoitus­tyyppi
Tietopyyntö
Julkaistu
28.4.2025 14:26 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
6.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
9.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Turun kaupunki
Kuvaus
Turun kaupunki suunnittelee kilpailutusta automaattisen joukkoliikenteen palveluja Majakkarannan alueella.
Hankinnan kuvaus
Tämä on kutsu markkinavuoropuhelutilaisuuteen koskien Turun kaupungin automaattisen joukkoliikenteen palveluja Majakkarannan alueella.
Turun kaupungin alainen Turun seudun joukkoliikenne Föli tarjoaa helppokäyttöistä ja sujuvaa joukkoliikennettä seitsemän kunnan alueella. Föliin kuuluvat Turku, Kaarina, Raisio, Lieto, Naantali, Rusko ja Paimio. Föli vastaa alueen joukkoliikenteen järjestämisestä ja sen toimintaedellytysten edistämisestä, suunnittelee aikataulut ja reitit, lippujen hinnat sekä vastaa joukkoliikenteen markkinoinnista ja matkustajainformaatiosta. Föli hankkii liikennepalvelun kulloinkin kilpailutuksen kautta valitulta liikennöitsijältä.
Turun kaupunki selvittää automaattisen joukkoliikennepalvelun järjestämistä Majakkarannan alueella. Palvelun mahdollisen kilpailun järjestämistä varten kerätään markkinoilta tietoa tarjolla olevista palveluista, toteutusvaihtoehdoista ja palveluiden kustannuksista. Tarkoituksena on selvittää markkinoilla saatavilla olevien automaattisten joukkoliikennepalvelujen ominaisuudet ja reunaehdot sekä kustannustaso. Vuoropuhelulla tavoitellaan kattavaa tietoa toteutusmahdollisuuksista sekä potentiaalisista palveluntarjoajista.
Tämä ilmoitus ei ole hankintailmoitus eikä tarjouspyyntö, vaan kutsu markkinavuoropuheluun. Tämä kutsu ei sido kutsun antajaa tai kutsuun vastanneita.
Markkinavuoropuhelutilaisuuksia järjestetään ilmoittautuneiden palveluntuottajien määrän mukaisesti. Markkinavuoropuheluaikoja varataan viikoille 20–23
Tilaisuuksia järjestetään tarvittaessa useampia. Ilmoittautumisen yhteydessä palveluntuottaja voi esittää toiveen tilaisuuden ajankohdasta. Tilaisuudet järjestetään joko Teams-kokouksina tai läsnäkokouksina Turussa. Hankintayksikkö varaa oikeuden muutoksiin.
Tilaisuuksien alustava ohjelma:
-Esittäytyminen
-Toimittajan yritysesittely ja ratkaisuehdotus Majakkarannan alueen automaattisen joukkoliikenteen järjestämiseksi kustannusarvioineen.
-Kysymyksiä ja keskustelua
Palveluntuottajaa pyydetään valmistautumaan esittelemään yritys, jota edustaa sekä kokemukset vastaavanlaisen palvelun tuottamisesta. Markkinavuoropuhelun perusteella saatavaa materiaalia on tarkoitus hyödyntää päätöksenteon pohjana sekä mahdollisen varsinaisen tarjouspyynnön valmistelussa.
Suunnittelualue ja nykytilanne
Föli linjasto uudistuu 1.7.2025. Uuden linjaston perustan muodostavat runkolinjat, joiden mukaan uudistus on nimetty: runkolinjasto. Majakkarannan alueella ennen Kauppatorille kulkeneet linjat 3 ja 30 lakkaavat. Linjat ovat palvelleet arkisin noin 20 minuutin vuorovälillä noin klo 6–22 välisenä aikana. Alueen pääyhteys on jatkossa runkolinja 5, joka kulkee Hirvensalon puistotietä pitkin keskustaan. Hirvensalosta Turun keskustaan kulkevalla runkolinjalla 5 on ruuhka-aikaan viiden minuutin vuoroväli. Linja palvelee aikaisesta aamusta puolille öin. Majakkarannan aluetta palvelevat erityisesti pysäkit 98 ja 81 Majakkaranta sekä 97 ja 82 Pihlajaniemi.
Runkolinjojen lisäksi ajetaan paljon muitakin linjoja, jotka on suunniteltu tukemaan runkolinjoja. Majakkarannan alueelle tulee asiointilinjan 43 palvelu, jotka ajetaan Majakkarannan päätepysäkille 1700. Kyseistä linjaa ajetaan päivisin. Se tarjoaa kiireettömiä yhteyksiä ruuhka-aikojen ulkopuolella lähialueen palveluihin. Sillä pääsee tarvittaessa myös keskustaan, kaupunginsairaalaan tai muihin moniin palveluihin.
Majakkarannan päätepysäkiltä on kävelymatkaa pysäkeille 98 ja 81 Majakkaranta Kölikatua pitkin noin 600 metriä. Majakkarannassa sijaitsee päätepysäkki ja kääntöpaikka.
Liitteenä olevassa kuvassa on rajattu punaisella suunnittelualue, sinisellä nykyinen linja 3 ja 30 sekä pysäkit.
Majakkarannan matkustustilanne Majakkarannan päätepysäkille palvelevat nykyisin linjat 3 ja 30. Oleellinen osa alueen palvelua ovat myös Hirvensalon puistotietä ja Stålarminkatua pitkin kulkevat Hirvensalon ja Turun keskustan väliset useat eri linjat.
Linjojen 3 ja 30 haasteena ovat olleet alhaiset matkamäärät. Linjat kulkevat tiiviin asutuksen läpi, mutta niiden matkamäärät olivat potentiaaliin nähden todella alhaiset. Linjoilta on historiassa karsittu vuoroja, mikä on näkynyt matkustuksen vähenemisenä.
Hirvensalosta kulkevia linjoja käytetään Majakkarannan alueelta paljon. Moni kävelee, ja kävelee edelleen Stålarminkadun pysäkeille, koska Hirvensalosta keskustaan on hyvä palvelutarjonta.
Vuonna 2017 linjoilla 3 ja 30 tehtiin Fölin historian paras nousumäärä. Tuolloin linjojen kyytiin noustiin noin 590 000 kertaa. Linjojen matkamäärät romahtivat vuonna 2019. Nousumäärä tippui noin 80 000 nousulla edellisestä vuodesta, joka on reilu 13 % linjan nousuista. Vuonna 2024 nousuja tehtiin 496 000, joten kokonaisuutena linjalla ollaan lähellä koronaa edeltävää tasoa, mutta kaukana vielä vuoden 2017 tasosta.
Vuonna 2019 Majakkarannan päätepysäkiltä noustiin bussiin n. 40 000 kertaa. Kölikadun toiselta pysäkiltä nousuja oli suunnilleen saman verran, ja Hirvensalon Puistotien ja Stålarminkadun pysäkeiltä yhteensä vajaa 28 000 kappaletta. Majakkarannan pääpysäkillä matkamäärät eivät ole palautuneet koronan jälkeen entiselle tasolleen, kuten linjojen 3/30 muilla osuuksilla on tapahtunut. Vuonna 2024 nousuja tehtiin vain noin 17 000. Myös Kölikadun pysäkillä (1698) nousumäärät ovat 10 % alempana kuin vuonna 2019. Vuonna 2024 nousuja tehtiin noin 36 000 kappaletta Kölikadulta. Hirvensalon linjoille noustaan Majakkarannan alueelta jo yhtä useasti, kuin ennen koronaa.
Koronapandemiasta elpyminen kertoo osaltaan myös alueen matkustuspotentiaalista. Linjojen 3 ja 30 palvelutaso ei ole riittänyt houkuttelemaan väkeä entiseen malliin Majakkarannasta. Hirvensalon linjoille puolestaan noustaan yhtä usein mitä ennen.
Toivottu palvelu alueelle
Alueelle haetaan palvelua, joka syöttäisi Majakkarannan alueelta matkustajia runkolinjan 5 varteen, jotta kävelykävelymatka asuinalueelta runkolinjan pysäkeille lyhenisi. Lähtökohtana on aikatauluihin sidottu linjaliikenne, mutta erilaiset kutsupalvelut voidaan ottaa huomioon suunnittelussa.
Alustavasti palvelu kulkisi Kölikadun päätepysäkiltä Hirvensalon puistotielle ja takaisin. Kaluston kapasiteetti tulisi olla vähintään 10 henkilöä. Tarjoajat voivat esittää myös muita ratkaisuja alueen syöttöliikenteen ratkaisemiseksi.
Palveluaika tulisi olla vähintään arkisin noin 6–23 sekä lauantaisin ja pyhäpäivisin 8–20. Automaation avulla toivottavaa olisi esimerkiksi joka päivä 5–24. Vuorovälin tulisi olla vähintään 20 minuuttia.
Fölin liikenteen tavoitteena on, että ajetusta linjakilometrimäärästä ajamattomien kilometrien osuus on alle 0,05–0,1 %. Kuinka automaattinen joukkoliikennepalvelu voisi toteuttaa tämän laatutason?
Pyydämme kaikkia hankinnasta kiinnostuneita ilmoittamaan halukkuutensa osallistua
markkinavuoropuheluun 9.5.2025 klo 12.00 mennessä tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta.
Portaalin kautta on mahdollista myös esittää etukäteen hankintaan liittyviä kysymyksiä. Kysymyksiin ei vastata kutsun yhteydessä, mutta ne voidaan ottaa huomioon markkinavuoropuhelun ja/tai tarjouspyynnön valmisteluvaiheessa.
Hankintayksikkö ei sitoudu toteuttamaan hankintaa markkinavuoropuhelukutsun tai markkinavuoropuhelun perusteella, eivätkä esitetyt kuvaukset / määritykset sido Tilaajaa.
Järjestämme noin kahden kestävän erillisen markkinavuoropuhelun kunkin kiinnostuneen yrityksen kanssa.
Mikäli haluatte osallistua, ilmoittakaa Tarjouspalvelun kautta vastaamalla tähän tietopyyntöön 09.05.2025 klo 12.00 mennessä.
Tilaisuus järjestetään Teams-alustalla webinaarina tai läsnä toiveen mukaan. Lähetämme erillisen team-kutsun markkinavuoropuheluun ilmoittautuneille.
Markkinavuoropuhelun tarkoituksena on selvittää suunniteltuun hankintaan liittyviä asioita.
Tarjoajien esitys tilaisuutta varten
Tarjoajia pyydetään sisällyttämään esitykseen vähintään seuraavat teemat:
- Yrityksen esittely ja mahdolliset aikaisemmat automaattisen joukkoliikenteen referenssit.
- Miten yrityksenne ja palvelunne järjestäisi syöttöliikenteen Majakkarannan alueelta runkolinjan 5 varteen?
- Palvelun mahdollisesti tarvitsemat katuinfraan liittyvät työt ja parannukset.
- Palvelun operointi ja käytettävä kalusto
- Palvelun laatutaso
Palveluajat, vuorovälit, kalustomäärä
Vara-autojärjestelyt, vikatilanteiden hallinta ja reagointinopeus
- Palvelun kustannusarvio seuraavilla palvelusopimuksen pituuksilla:
1 vuosi
3 vuotta + 2 vuoden optio
8 vuotta + 2 vuoden optio
- Palvelun toivottu kustannusmalli ja arvio näiden kustannustasosta eri sopimuspituuksilla esimerkiksi
€/tunti tai
autopäivä €/ajettu päivä + kilometri €/ajettu km + tunnit €/ajettu h
-Palvelun toimitusaika
-Palvelun muunneltavauus sopimuskauden aikana
Mahdolliset palveluun tai kilpailutukseen liittyvät kysymykset voitte lähettää ilmoittautumisen yhteydessä. Vastaamme niihin markkinavuoropuhelussa.
Tämä kutsu ei ole hankintailmoitus, eikä sido sen antajaa tai kutsuun vastanneita.
Markkinavuoropuhelun tarkoituksena on selvittää suunniteltuun hankintaan liittyviä asioita.