558841 / Tietopyyntö hautausmaiden kartta- ja omaisuudenhallintajärjestelmän hankinnasta

Määräaika: 7.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tietopyynnön tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
558841 / Tietopyyntö hautausmaiden kartta- ja omaisuudenhallintajärjestelmän hankinnasta
Hankintailmoitus­tyyppi
Tietopyyntö
Julkaistu
23.4.2025 11:32 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
30.4.2025 12:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
7.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Helsingin seurakuntayhtymä
Kuvaus
TÄMÄ EI OLE HANKINTAILMOITUS EIKÄ TARJOUSPYYNTÖ VAAN TIETOPYYNTÖ.
Tämän tietopyynnön tarkoituksena on tiedottaa markkinoita tulevasta kilpailutuksesta, kartoittaa markkinoiden tilannetta, mahdollistaa kommenttien esittäminen tulevasta hankinnasta sekä saada hankintaa koskevaa tietoa, jotta varsinainen tarjouskilpailu voidaan toteuttaa mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tällä tietopyynnöllä ei pyydetä eikä tähän anneta tarjouksia, tällä vasta pyydetään kommentteja kilpailutuksesta. Tähän kansallisen ilmoituksen muodossa tehtyyn tietopyyntöön ei voi jättää tarjousta, ainoastaan esittää kommentteja. Esitettyihin kommentteihin ei vastata.
Tietopyyntö ei velvoita Helsingin seurakuntayhtymää (jatkossa hankintayksikkö) toteuttamaan hankintaa tietopyynnössä kuvatulla tavalla, ja hankintayksikkö voi jättää tarjouskilpailun myös toteuttamatta. Hankintayksikkö ei ole velvollinen ottamaan huomioon tietopyyntöön saatuja vastauksia tarjouspyynnön laadinnassa.
Tietopyyntöön vastaaminen ei sido toimittajaa tarjouskilpailuun osallistumiseen eikä ole edellytyksenä varsinaiseen tarjouskilpailuun osallistumiselle. Tietopyyntöön vastaamatta jättäminen ei estä mahdolliseen tarjouskilpailuun osallistumista, eikä tietopyyntöön vastaaminen vaikuta tarjoajan asemaan varsinaisessa tarjouskilpailussa.
Tällä tietopyynnöllä kerätyt tiedot säilyvät täysin luottamuksellisina ja niitä tullaan käyttämään
ainoastaan hankinnan kehittämiseen ja suunnitteluun. Tietopyyntöön vastanneille ei makseta korvausta tietopyyntöön vastaamisesta eikä hankintayksikkö korvaa tietopyyntöön vastaamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Hankintayksikkö varaa itselleen oikeuden jatkaa markkinavuoropuhelun käymistä mm. lisäkysymysten esittämisen muodossa tietopyyntöön vastanneille.
Tietopyynnöllä on tarkoitus kartoittaa markkinoilla olevia yrityksiä ja tutustua heidän tarjoamiin järjestelmiin ja palveluihin. Tietopyynnössä saatuja vastauksia on tarkoitus hyödyntää hautausmaiden kartta- ja omaisuudenhallintajärjestelmän tarjouskilpailun valmistelussa.
Tietopyyntö koostuu 18 eri kysymyksestä. Mikäli kysymys on epäselvä tai teillä ei ole siihen kommentoitavaa, toivomme teidän palauttavan tietopyynnön määräaikaan mennessä niiden vastausten osalta, jotka olette halunneet antaa.
Tilaajan tavoitteena on julkaista hautausmaiden kartta- ja omaisuudenhallintajärjestelmän hankinnasta tarjouspyyntö kesäkauden 2025 aikana. Mahdollinen uuden järjestelmän käyttöönotto tapautuisi vuoden 2026 alusta lähtien.
Uuteen järjestelmään toivotaan erilaisten karttatasojen lisäksi monipuolista käytettävyyttä eri alustoilla (mobiili, tabletti, kannettava) sekä toiminnallisuutta mm. hautapaikkojen näyttämiseen, omaisuuden ja kuntotiedon hallintaan, kunnossapitoluokitukseen, kasvillisuustietojen kuten puurekisterin hallintaan, toimenpiteiden toteuttamiseen ja niiden seurantaan sekä toimivia rajapintoja muihin käytettävissä oleviin järjestelmiin.
Tietopyynnön vastauksissa toivomme teiltä yrityksenne yhteyshenkilön nimeämistä, jolle julkaistu hankkeen tarjouspyyntö voidaan myöhemmin toimittaa.
TIETOPYYNTÖKYSYMYKSET (Voitte vastata osaan tai kaikkiin kysymyksistä):
1. Minkälainen osaamista ja kokemusta teidän yrityksellänne on hallinnoida yleisten alueiden kartta- ja omaisuustietoja erityisesti hautausmaiden näkökulmasta?
2. Mitä erityispiirteitä sisältyy hautausmaiden omaisuuden hallintaan ja kuinka se tulisi käytännössä parhaiten toteuttaa teidän tarjoamallanne ratkaisulla ja ohjelmalla?
3. Onko teidän tarjoamassanne karttapalvelussa mahdollista hyödyntää erillisiä ja päällekkäisiä karttatasoja tilaajan tarpeen mukaan? Esimerkiksi julkaista erikseen maanalaiset rakenteet, rakennukset, käytävät, kasvillisuusalueet, kunnossapitoluokat, leikkipaikat.
4. Kuinka hautojen sijaintitiedot, asiakastiedot, vainajatiedot, hoitotiedot ja haltijatiedot hallinnoidaan teidän järjestelmässänne ja minkälaisia rajapintoja on rakennettu muihin järjestelmiin (esimerkiksi Status Premium)?
5. Kuinka hyvin omaisuudenhallinta ja karttapalvelu toimii mobiilisti (mm. kännykkä, tabletti)? Voidaanko mobiilikartan avaamista säädellä avautumaan pienemmissä osissa, esimerkiksi kortteli kerrallaan?
6. Kuinka kasvillisuustiedot hallitaan (nurmikot, niityt, metsät, puut, perennat, pensaat, luonnonmukaiset alueet) ja sisältyykö järjestelmään erillinen puurekisteri?
7. Pystytäänkö omaisuuden hallintatietoihin (kpl, m, m2) liittämään omaisuuden kuntotietoja esimerkiksi asteikolla 1–5?
8. Voidaanko karttapalveluun sisällyttää erilaisia tehtäviä, kuten haudanhoitoja, rakenteiden korjausta, valvontakierroksia ja voidaanko sitä käyttää töiden dokumentointiin, esimerkiksi talvihoitotehtävät (kuten auraus, liukkaudentorjunta)?
9. Voidaanko järjestelmään kirjata yksittäisiä havaintoja esimerkiksi vaarallisista muistomerkeistä, puista tai rakenteista ja saadaanko ne siirrettyä työntekijälle tehtäviksi?
10. Mikäli tilaaja siirtyisi käyttämään teidän järjestelmäänne, kuvatkaa järjestelmänne käyttöönottoprosessi ja sen aikataulutarpeet sekä tilaajan henkilöstön perehdyttämisprosessi?
11. Miten järjestelmänne käyttöönottoprosessi hinnoitellaan? Esim. hehtaarien, hautausmaiden määrän, hautapaikkamäärien, lähtöaineiston laadun tai jonkun muun asian perusteella?
12. Miten järjestelmän päivittäminen ja sen kehittäminen sopimusaikana tapahtuu ja sisältyykö ylläpitohintaan tietty määrä järjestelmän kehitystyötä?
13. Mitä palveluita vuosittainen sopimushinta pitää sisällään (kohteiden päivitystä, kehitystyötä, koulutusta, uusien työntekijöiden perehdyttämistä) ja tapahtuuko laskutus käyttäjämäärien (lisenssien) vai jonkun muun tekijän kautta?
14. Miten hyödynnetään olemassa olevaa tilaajan kartta-aineistoa, jotta sitä ei tarvitse piirtää uudestaan? Vaatiiko ohjelmiston käyttö CAD-osaamista?
15. Onko yrityksellänne referenssejä isojen kartta-aineistojen kanssa toimimisesta? Helsingin hautausmaat sisältävät paljon suurempia aineistoja kuin muiden seurakuntien hautausmaat tai tavanomaiset kiinteistöt.
16. Onko teidän järjestelmällänne mahdollista viedä hautausmaiden ja kiinteistöpihojen puuomaisuus Helsingin kaupungin puurekisteriin ja mitä lisätietoja ja rajapintakuvauksia siihen tarvitsette?
17. Olisitteko valmis tarjoamaan omaa osaamistanne ja ohjelmaanne Helsingin seurakuntayhtymälle, ja mitä mahdollisia reunaehtoja siihen liittyy?
18. Mitä muuta haluatte todeta tietopyyntöön liittyen?