201054 / Tietopyyntö / Palveluseteli silmälasit

Määräaika: 27.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tietopyynnön tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
201054 / Tietopyyntö / Palveluseteli silmälasit
Hankintailmoitus­tyyppi
Tietopyyntö
Julkaistu
19.5.2025 13:22 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
21.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
27.5.2025 12:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Kuvaus
Tämä ilmoitus on TIETOPYYNTÖ.
Pyydämme ilmoitusta halukkuudesta osallistua lääkinnällisenä kuntoutuksena hankittavien silmälasien palveluseteli-toimintaan toimittajana.
Pyydämme kommentoimaan alla olevia otteita palvelusetelin palvelukohtaisista määritelmistä sekä hinnoittelusta.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointilalue ei tee tämän TIETOPYYNNÖN perusteella hankintaa, vaan kartoittaa tällä tietopyynnöllä markkinoilla olevia silmälasipalvelun tarjoajia ja hintatasoa. Tähän TIETOPYYNTÖÖN annetut vastaukset eivät ole julkisia. Pyydämme merkitsemään liitteisiin LIIKESALAISUUS , mikäli TIETOPYYNTÖÖN annetut vastaukset sisältäväyt liikesalaisuuksia. Tietopyyntöön voi liittää liitteitä (dokumentteja).
1. Onko tuotteita koskevissa vaatimuksissa jotain jota muuttaisitte?
2. Silmälasipalveluiden paketointi A - D. Onko paketointi mielestänne toteutuskelpoinen? Muuttaisitteko jotain?
3. Silmälasipalveluiden paketointi A - D. Miten hinnoittelisitte paketit (sis. alv24%)?
4. Lisäpalvelupaketit E - F. Onko paketointi mielestänne toteutuskelpoinen? Muuttaisitteko jotain?
5. Lisäpalvelupaketit E - F. Miten hinnoittelisitte paketit (sis. alv 25,5%)?
6. Muita huomioita?
3 TOIMITTAJALLE ASETETUT VAATIMUKSET
3.1 Toimitilat
Toimittajalla tulee olla asiakaspalvelua varten asianmukaiset, silmälasipalveluun soveltuvat toimitilat Suomessa. Toimittaja huolehtii tilojen turvallisuudesta. Toimittajalla tulee olla internet-sivut, joilla tiedotetaan toimitilojen sijainti, aukioloajat sekä tarkemmat tiedot ajanvaraustoiminnasta
3.2 Henkilöstö ja ammattitaito
Toimittajan tulee nimetä palvelulle vastuuhenkilö, joka on samalla toimittajan yhteyshenkilö. Vastuuhenkilön ei ole välttämätöntä toimia palvelua tuottavassa henkilöstössä. Mikäli toimittajalla on useita toimipisteitä, tulee jokaiselle toimipisteelle nimetä oma vastuuhenkilö.
Silmälasien arviointiin ja sovituksiin liittyvästä asiakaspalvelusta huolehtivalla henkilöllä tulee olla optometrian perustutkinto. Apuvälinearvioista ja sovituksista vastaava henkilö säilyy samana asiakkaan palvelujakson ajan, ellei asiasta erikseen asiakkaan kanssa muuta sovita. Henkilön voi korvata saman pätevyyden omaava kollega loma-aikoina, sairaustapauksissa tai muissa pakottavissa tilanteissa.
3.3 Palvelua ja tuotteita koskevat sisältövaatimukset
3.3.1 Palvelua koskevat vaatimukset
Silmälasipalvelu sisältää palvelusetelissä määritettyjen silmälasien arvioinnin, sovituksen, valinnan yhteistyössä asiakkaan tai asiakkaan edustajan kanssa. Toimittaja vastaa silmälasien sopivuudesta asiakkaalle.
Asiakkaalle annetaan sekä suulliset että kirjalliset silmälasien käyttö- ja hoito-ohjeet suomen kielellä. Kirjalliset ohjeet on pyydettäessä annettava myös ruotsin kielellä. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan ruotsinkielisen ohjeistuksen tarpeesta ottaessaan ensimmäistä kertaa yhteyttä valittuun palveluntuottajaan.
Asiakkaan on päästävä apuvälinearvioon kohtuullisessa ajassa. Palvelua tulee olla tarjolla 12 kuukautta vuodessa.
3.3.2 Tuotteita koskevat vaatimukset
Silmälasien tulee soveltua käyttötarkoitukseensa lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä. Tuotteen ja kaikkien sen oheislaitteiden, lisävarusteiden ja varaosien on oltava MD-asetuksen (MDR 2017/745), sekä EU-asetuksia täydentävän kansallisen lain (laki lääkinnällisistä laitteista 719/2021) mukaisia ja täytettävä näiden lakien vaatimukset.
3.3 Palvelua ja tuotteita koskevat sisältövaatimukset
3.3.1 Palvelua koskevat vaatimukset
Silmälasipalvelu sisältää palvelusetelissä määritettyjen silmälasien arvioinnin, sovituksen, valinnan yhteistyössä asiakkaan tai asiakkaan edustajan kanssa. Toimittaja vastaa silmälasien sopivuudesta asiakkaalle.
Asiakkaalle annetaan sekä suulliset että kirjalliset silmälasien käyttö- ja hoito-ohjeet suomen kielellä. Kirjalliset ohjeet on pyydettäessä annettava myös ruotsin kielellä. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan ruotsinkielisen ohjeistuksen tarpeesta ottaessaan ensimmäistä kertaa yhteyttä valittuun palveluntuottajaan.
Asiakkaan on päästävä apuvälinearvioon kohtuullisessa ajassa. Palvelua tulee olla tarjolla 12 kuukautta vuodessa.
3.3.2 Tuotteita koskevat vaatimukset
Silmälasien tulee soveltua käyttötarkoitukseensa lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä. Tuotteen ja kaikkien sen oheislaitteiden, lisävarusteiden ja varaosien on oltava MD-asetuksen (MDR 2017/745), sekä EU-asetuksia täydentävän kansallisen lain (laki lääkinnällisistä laitteista 719/2021) mukaisia ja täytettävä näiden lakien vaatimukset.
Silmälasien on oltava käyttäjälleen turvallisia ja niiden tulee täyttää Euroopan Unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset ja vaatimukset. Tuotteiden mukana on toimitettava kaikki sellaiset todistukset, luvat ja toimittajan hankittaviksi kuuluvat asiakirjat, jotka ovat tarpeen tuotteiden käyttöä varten. Silmälasien tulee olla CE-merkitty lääkinnällinen laite.
Sopivuustakuun tulee olla vähintään kolme (3) kuukautta. Takuuaika alkaa tuotteen luovutuksesta asiakkaalle.
Tuotetakuun tulee olla vähintään kaksi (2) vuotta. Takuuaika alkaa tuotteen luovutuksesta asiakkaalle.
Silmälasipalvelun tulee sisältää asiakkaan yksilöllistä tarvetta vastaavat silmälasit, jotka on valittu yhteistyössä asiakkaan tai asiakkaan edustajan kanssa.
Silmälasipalvelukategoriat A-D sisältävät kehykset sekä niiden hankintaan liittyvät palvelut. Kehyksiä tulee olla saatavilla monipuolinen valikoima ilman omavastuuosuutta. Kehysvalikoimassa tulee olla kehyksiä, joiden kestävyysominaisuudet soveltuvat lasten käyttöön. Saatavilla tulee olla useita malleja myös joustavasankaisia ja titaanista valmistettuja kehyksiä.
Lisäpalvelukategoriat E-F hankintaan pääasiallisesti silmälasipalvelukategorioiden A-D ohessa. Lisäpalveluilla pyritään kattamaan yksilöllisten tarpeiden aiheuttamia lisäkustannuksia
4 ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY, RAPORTOINTI JA VALVONTA
Toimittajan tulee noudattaa huolellisuutta asiakas- ja potilastietojen käsittelyssä ja varmistua siitä, että salassa pidettäviä tietoja käsitellään kulloinkin voimassa olevan henkilötietojen käsittelyä sääntelevän lainsäädännön ja rekisterinpitäjän tietosuojaohjeiden mukaisesti.
Pohde on palvelusetelillä järjestettävässä palvelussa syntyvien potilas- ja asiakasasiakirjojen henkilötietolaissa tarkoitettu rekisterinpitäjä. Palveluntuottaja toimii palvelusetelipalveluihin liittyvien henkilötietojen käsittelijänä rekisterinpitäjän lukuun. Syntyvät asiakirjat (esim. asiakaskertomukset) ovat Pohteen asiakirjoja, vaikka palveluntuottaja ne laatii, säilyttää ja arkistoi.
Toimittajan on laadittava ja säilytettävä potilasasiakirjat niitä koskevan kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön ja viranomaisten määräysten ja ohjeiden mukaisesti. Palaute annetusta palvelusta tulee toimittaa sähköisesti palveluseteliportaalin kautta viimeistään asiakkaan palvelun päättyessä Pohteelle.
5 TOIMITTAJALTA VAADITUT LIITTEET
Palvelusetelipalveluiden sääntökirjan yleisessä osassa vaadittujen liitteiden (poislukien yleisen osan kohdat 4.2.2 ja 4.2.3) lisäksi palveluntuottajan tulee liittää hakemukseensa seuraavat liitteet:
• Vaatimustenmukaisuusvakuutus
• Selvitys tarjottavien tuotteiden takuuajan korjauksista ja muista takuuehdoista
1 HINNASTO
Silmälasipalvelussa on käytössä 4 eriarvoista palveluseteliä sekä kaksi eriarvoista lisäpalveluseteliä, hinnat sisältävät ALV:n:
A Silmälasit 75,00 euroa
B Silmälasit 200,00 euroa
C Silmälasit 270,00 euroa
D Silmälasit 390,00 euroa
E Lisäpalvelu 130,00 euroa
F Lisäpalvelu 50,00 euroa
2 MÄÄRITELMÄT
A Silmälasipalvelu
Palvelu sisältää varastolinssit 1.5 kovapinnalla sekä kehykset tuottajan valikoimasta. Kehysmalleja tulee olla saatavilla useita ja niitä tulee olla toimitiloissa sovitettavissa.
B Silmälasipalvelu
Palvelu sisältää linssit kova- ja heijastuksenestopinnalla ohennettu 1.6 tai 1.67 sekä kehykset tuottajan valikoimasta. Kehysmalleja tulee olla saatavilla useita ja niitä tulee olla toimitiloissa sovitettavissa.
C Silmälasipalvelu
Palvelu sisältää linssit yksiteholinssit ohennettu 1.74 kova- ja heijastuksenestopinnalla tai moni- tai kaksiteho ohennettu 1.6 kovapinnalla sekä kehykset tuottajan valikoimasta. Kehysmalleja tulee olla saatavilla useita ja niitä tulee olla toimitiloissa sovitettavissa.
D Silmälasipalvelu
Palvelu sisältää moni- tai kaksiteholinssit kova- ja heijastuksenestopinnalla ohennettu 1.67 tai 1.74 sekä kehykset tuottajan valikoimasta. Kehysmalleja tulee olla saatavilla useita ja niitä tulee olla toimitiloissa sovitettavissa.
E Silmälasi lisäpalvelu
Lisäpalvelu, joka myönnetään kategorian A-D palvelun ohessa ja jonka tarkoitus on kattaa lisäkustannuksia aiheuttavien ominaisuuksien hankkimista esim. yli 4dpt sylintereille, prismoille, väreille ja/tai fototrooppisille linsseille.
F Silmälasi lisäpalvelu
Lisäpalvelu, joka myönnetään kategorian A-D palvelun ohessa ja jonka tarkoitus on kattaa lisäkustannuksia aiheuttavien ominaisuuksien hankkimista esimerkiksi mittasuhteiltaan isompien kasvojen tai kasvojen alueella olevien kosmeettisten poikkeavuuksien aiheuttamat erityistarpeet. Lisäpalvelu kattaa myös varastolinssien vaihdon RX-linsseihin.