339/02.06.00/2025 / Pitkän toimintamatkan VTOL-dronerahtikoelennot

Määräaika: 23.4.2025 16:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Katso samankaltaisia mahdollisuuksia
Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
339/02.06.00/2025 / Pitkän toimintamatkan VTOL-dronerahtikoelennot
Hankintailmoitus­tyyppi
Kansallisen kynnysarvon alittava hankinta (pienhankinta)
Julkaistu
9.4.2025 10:24 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
19.4.2025 16:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
23.4.2025 16:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Kuvaus
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy (myöhemmin Xamk) pyytää tarjouksia Sähköisen ja digitaalisen ilmailun yritysklusteri -hankkeeseen tarvittavasta palvelukokonaisuudesta.
EU:n osarahoittama Sähköisen ja digitaalisen ilmailun yritysklusteri -hanke tuottaa VTOL (Vertical Take-off and Landing) kiinteäsiipisellä dronella näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS) toteutettavan kevyen rahdinkuljetuksen koelentosarjan Kaakkois-Suomen ja Kymenlaakson alueella. Tarkempi lentoreitti tai -reitit varmistuvat myöhemmin tehtävässä toteutussuunnitelmassa.
Koelentosarjan tavoitteena on selvittää
1) VTOL -tyyppisen, eli niin sanotun kiinteäsiipisen miehittämättömän ilma-aluksen soveltuvuutta kaupalliseen rahdinkuljetukseen
2) miehittämättömän ilmailun lupaprosessien tämänhetkisiä vaatimuksia ja käytäntöjä
3) ilmailun ADS-B -paikkatietojärjestelmän soveltuvuutta miehitetyn ja miehittämättömän ilmaliikenteen yhteensovittamisessa
4) satelliittinavigointijärjestelmän rinnalla toimivan vaihtoehtoisen navigointiratkaisun (tekoälyratkaisut, mobiiliverkot, inertia) toimivuutta ja luotettavuutta miehittämättömän ilma-aluksen ohjausratkaisuna.
Hankinnan sisältö:
1. Koelentosarja palveluntuotantona
- miehittämättömällä VTOL-ilma-aluksella
BVLOS-lentoina
- maksimissaan 5 kg:n rahdin
kuljetuskapasiteettilla
- vähintään puolentoista (1,5) tunnin lentoajalla
- ADS-B -paikkatietojärjestelmällä
- vaihtoehtoisilla navigointi- ja ohjaus-
ratkaisuilla
- toteutettavien koelentojen määrä on
kaksikymmentä (20)
edestakaisin lennettävää lentoa myöhemmin
tarkennettavilla lentoreiteillä. Yksi koelento ei
tarkoita yhtä päivää, vaan lentoja on
mahdollista suorittaa useita saman päivän
aikana.
Koelentosarja edellyttää palveluntuottajalta vaaditun UAS-järjestelmän toimittamista koelentosarjaan tavoiteltujen tulosten saavuttamiseksi, sekä koelentojen operatiivista toteuttamista yhdessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin projektihenkilöstön kanssa.
Koelentosarjassa tarvittavat laitteet ja tekniset ratkaisut ovat osa Sähköisen ja digitaalisen ilmailun yritysklusteri -hankkeelle tuotettavaa kokonaispalvelua, Hanke tai Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk eivät hanki laitteita erillisinä, eli osatarjouksia tältä osin ei huomioida.
Koelennot toteutetaan Sähköisen ja digitaalisen ilmailun yritysklusteri -hankkeen toteutussuunnitelman mukaisesti Kymenlaakson alueella elo-lokakuun aikana 2025. Tilaaja määrittää koelentojen aikataulut ja muut yksityiskohdat, kuten kuljetettavan rahdin sekä reitit.
Koelentosarjan toimittajaksi valitaan kilpailutuksen päätyttyä tarjoaja, jonka tarjoama kokonaisuus saa hinta-laatuvertailussa parhaat pisteet.
Lisätietoja pyydetään tiedustelemaan kirjallisesti Cloudian kautta. Vastaukset esitettyihin kysymyksiin lähetetään kaikille tarjouspyynnön saaneille yhteisesti.
Hankinnan kokonaisbudjetti on 30 000 € (alv 0 %). Budjetti sisältää;
- koelentosarjan tuottamisen avaimet käteen -
periaatteen mukaisesti eli yhtenä
kokonaispalveluna sisältäen
- koelennoista aiheutuvat matkakustannukset
tavoitellun koelentomäärän osalta.
Odottamattomien, mutta pakottavista syistä vaadittavien, tai myöhemmin tarkentuvien lisämatkapäivien osalta matkakulujen, tai muiden kulujen korvaamisesta sovitaan tilaajan kanssa erikseen. Lisämatkojen osalta korvataan verohallinnon yleisen ohjeistuksen mukaisesti. Tilaaja pidättää oikeuden lisäkuluihin liittyvässä päätöksenteossa.
Koelentosarja on toteutettava tarkentuvan aikataulun mukaisesti vuoden 2025 syyskauden aikana. Koelentosarjan osalta on huomoitava miehittämättömälle ilmailulle tyypilliset soveltuvat sääolosuhteet: lennot on toteutettava VTOL-lentolaitteelle soveltuvien sääolosuhteiden edellytyksien mukaisesti, tai ilma-alus on valmistettava ja varusteltava palveluntuottajan toimesta erilaiset sääolosuhteet kestäväksi.
Koelennoissa käytettävän VTOL -ilma-aluksen ja sen järjestelmien osalta on huomioitava viranomaislupaprosessit; ilma-aluksen koko, paino, rakenteelliset ratkaisut tai muut tekijät eivät saa tarpeettomasti viivästyttää tai estää lentojen toteuttamista.
Palveluntuottaja vastaa itsenäisesti toimintoihinsa liittyvistä vaatimuksista, kuten toimintojensa voimassa olevasta toimintakäsikirjasta (Operations Manual) ja muista vastaavista dronelentojen lupaprosesseihin liittyvistä tekijöistä.