320/02.08.00/2022 / Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän mainospaikkojen käyttöoikeussopimus

Määräaika: 18.9.2024 13:00 (UTC+03:00)
Määräaikaan:

Tiivistelmä

Kaikkien tietojen näyttäminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumisen palveluun.
320/02.08.00/2022 / Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän mainospaikkojen käyttöoikeussopimus
Hankintailmoitus­tyyppi
Kilpailu [TED eF[19]]
Julkaistu
6.9.2024 15:28 (UTC+03:00)
Kysymysten jätön määräaika
30.8.2024 13:00 (UTC+03:00)
Tarjousten määräaika
18.9.2024 13:00 (UTC+03:00)
Organisaatio
Helsingin Seudun Liikenne - kuntayhtymä
Kuvaus
Hankinnan kohteena on Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (osallistumishakemuksessa ja sen liitteissä ”HSL” tai ”hankintayksikkö” tai ”tilaaja”) mainospaikkojen käyttöoikeussopimus.
Mainospaikoilla tarkoitetaan liikennevälineiden ulko- ja sisäpintoja, joihin kilpailutuksen perusteella valittava käyttöoikeuden haltija voi asentaa mainospintojaan käyttöoikeussopimuksen perusteella.
Mainospinnoilla tarkoitetaan käyttöoikeuden haltijan digitaalisia mainospintoja (jäljempänä ”näyttö”) kattaen kaiken pinnoissa median esittämiseksi tarvittavan tekniikan kokonaisuutena, ml. ohjelmiston, julkaisujärjestelmän, näytön kehyksineen ja kiinnitykset, ja staattisia mainospintoja, joita ovat muut kuin digitaaliset mainospinnat, eli staattisia pintoja ovat esimerkiksi staattiset julisteet, teipit sekä seinä- ja lattiatarrat.
Hankinnassa on kyseessä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, ”erityisalojen hankintalaki”) 13 §:n kynnysarvon ylittävän käyttöoikeussopimuksen hankinta.
Kilpailutuksen kautta valitaan käyttöoikeuden vastaanottajayritys (”käyttöoikeuden haltija”), joka myy yksinoikeudella mainospintojensa media-aikaa edelleen sen omille asiakkaille tässä osallistumispyynnössä liitteineen yksilöidyissä hankintayksikön liikennevälineiden (kaluston) mainospinnoissa.
Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että vertailuperusteena on mainospaikkojen käyttöoikeuden haltijan HSL:lle tulouttama korkein hinta käyttöoikeuden haltijan saaman käyttöoikeuden perusteella. Vertailuhinta muodostuu tarjoajan tarjoamasta kiinteästä mainospaikkojen takuuvuokrasta ja tarjoajan mainospinnoissa tapahtuvan mainosmyynnin %-osuudesta (”provisiovuokra”). Laatua ei käytetä vertailuperusteena, sillä se on huomioitu vähimmäisvaatimuksissa.
Hankinta toteutetaan suomen kielellä. Osallistumishakemukset ja tarjoukset tulee laatia suomen kielellä.
Vaihtoehtoisia osallistumishakemuksia tai tarjouksia ei hyväksytä. Rinnakkaisia osallistumishakemuksia tai tarjouksia ei hyväksytä.
Ehdokkailla ei ole oikeutta saada korvausta tekemästään osallistumishakemuksesta, neuvotteluihin osallistumisesta tai tarjouksen tekemisestä.
Hankintaa ei jaeta osiin, sillä hankinnan suorittaminen yhtenä kokonaisuutena tuo hankintayksikölle kustannushyötyjä ja sopimuskumppanien hallinta helpottuu, ja näin hankintayksikkö varmistaa hankinnan tavoitteiden asianmukaisen toteutumisen. Hankinnan kautta on tarkoitus hankkia HSL:n pitkäaikainen sopimuskumppani, jonka kanssa HSL voi edelleen kehittää mainostoimintaa liikennevälineissään osallistumispyynnössä ja sen liitteissä kuvattujen reunaehtojen mukaisesti.
Sopimus tehdään osallistumispyynnön liitteinä toimitetulle käyttöoikeussopimukselle ja sen liitteille. Varsinainen sopimuskausi on kahdeksan (8) vuotta. Hankintaan sisältyy lisäksi kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokautta, joiden käyttämisestä HSL päättää erikseen. Ehdokkaat sitoutuvat osallistumishakemuksen jättäessään siihen, että heidän käyttöoikeussopimuksensa mukaiset velvollisuutensa jatkuvat optiokausien ajan, mikäli HSL ottaa optiot käyttöön. Optioiden käyttö on HSL:n harkinnassa.
Sopimuskausi ylittää erityisalojen hankintalain 108 §:ssä säädetyn sopimuskauden pituutta koskevan viiden (5) vuoden lähtökohdan, koska valittava käyttöoikeuden haltija joutuu tekemään huomattavia investointeja mm. mainospintojen hankinnan ja niiden asentamisen osalta. Sopimuskausi on arvioitu sellaiseksi, että sen aikana valittava käyttöoikeuden haltija voi kohtuudella saada takaisin tekemänsä investoinnit ja tuoton sijoitetulle pääomalle ja sopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi tehdyille investoinneille ottaen huomioon sopimuskauden aikana eri aikoihin vapautuvat mainospaikat ja näihin kohdistuvan tosiasiallisen toiminta-ajan.
Sopimusehdot voivat täsmentyä neuvottelumenettelyn edetessä. Hankintasopimuksesta ja/tai sen ehdoista ei kuitenkaan enää neuvotella sen jälkeen kun HSL on tehnyt hankintapäätöksen, vaan lopullisen tarjouspyynnön liitteenä oleva käyttöoikeussopimus allekirjoitetaan sellaisenaan valitun käyttöoikeuden haltijan kanssa.